Skip to content

Cupra Tavascan – A legegyedibb a csoportban?

@Volkswagen Group!

Tisztelettel érdeklődöm, hogy mi történt nálatok? Hogy van az, hogy amikorra a világ már elkönyvelte, hogy a VW csoport az új érában is becsületes német mérnöki munkát reprezentáló, kiváló minőségű, ám végtelenül konzervatív, vagy talán inkább unalmas és szinte jellegtelen autókat épít továbbra is, egyszer csak olyan autót dobtok piacra, mint a Cupra Tavascan? Ki tervezte ezt az autót? És a többi autótokat miért nem ő tervezi? Honnan kerítettétek őt és ugye már legalább a Cupra gyár egyik utcáját elneveztétek róla! Mert ez végre nagyon jól néz ki! Menő, meghökkentő, szemet gyönyörködtető! Az ember visszanéz rá a parkolóban, hogy újra lássa, mintha csak egy Alfa Giuliaból szállt volna ki. Kívántam újra és újra látni az első helyzetjelzők tripla-LED-es mintáját, a világító Cupra logót, a hátsó LED lámpák 3D rajzolatát, de tulajdonképpen az egész autó összképét is.

Amikor beültem az autóba, az Alien vs Predator film jutott eszembe az organikus hatású, a mélylilás árnyalattal megcsillanó középkonzolt, műszerfalat és ajtót borító designelemeket látva. A bronz berakások pedig tovább színesítik a rendhagyó, ám igazán hangulatos belsőtér stílusát. A kormány fogásra tipikus VW sport kormány – amivel nincs gond, ám megjelenésre jól illeszkedik a Tavascan belterébe a nagy bronz Cupra logóval és perforált markolattal. Az ajtón elinduló formai játék és design belesimul a műszerfal szélén található légbeömlőkbe, ahonnan tovább hullámzik át az egész műszerfalon. Az olyan gyakran vonalzóval rajzolt VW (külső-belső) designok itt teljesen eltűnnek és szinte csak ívek, hullámok és hajlatok vannak, élek alig. Csodálatos! Valószínűleg ez a legizgalmasabb belsőtér, amit az idei évben láttam!

Az érintőgombokat persze el kellene felejteni (a kormányon és az ajtókon) és a helyükre hagyományosokat rakni (légyszi!), de idővel megszokhatóak. A 15”-os kijelző rendszere pedig sokkal potensebb lett, mint a Cupra Born esetében. Ez már nem lassú és funkcionálisan, felépítésében is jobban kezelhető.

Az ülések komfortosak és sportos tartásúak. Formára jól mutatnak, bár a színei kissé unalmasak. Feldobja viszont a Cupra logóra hajazó dekoráció a fejtámla tövénél. Az ülések közötti nagy és hosszú könyöklő igazán jól használható és kifejezetten nagy tárolója praktikus lett. Sok autónál probléma a vezetéknélküli telefontöltő megbízhatósága (a legtöbb autóban telefontokkal nem tölti az iPhone-om), itt viszont erős a töltő és stabilan töltött mindig. A hátsó lábtér nagy, 2 felnőttnek is nagyon kényelmes volt úgy is, ha egy magas sofőr ül kényelmesen elől és a kupés tetővonal ellenére a fejtér is elegendő. Ami pedig ezek után egészen meglepő, hogy a csomagtere is igen tágas lett! Hivatalos adatok szerint 540 liter, de szemre nagyobbnak tűnik főleg a nagy mélysége miatt.

Külsőre nem filigrán a forma, hisz egy SUV kupéról beszélünk, de az arányai mégis szépek. Az első lámpák helyzetjelzőinek designja lenyűgöz, de nem kevésbé szépek a hátsó lámpák sem. 

A menetkomfort teljesen rendben van, igaz, hogy „csak” 19”-es felnik voltak az autón. (Persze a „csak” komikusan hangzik itt, de ezen tényleg a 19-es a kicsi kerék, a sportos modellen akár 21”-os is lehet.) Viszont ez mind komfortban, mind stabilitásban jó kompromisszumot adott. A 286 lóerős hajtás a hátsó kerekeket igazán fickósan mozgatja. Bőségesen elegendő, sőt talán sok is már ennyi erő a hétköznapi autózáshoz. Nagyobb tempónál is szépen gyorsul és menet közben a zajszint is kellemesen mérsékelt. Az autó fékeinek konzisztenciájával, linearitásával nem voltam elégedett: van egy szakasz a pedál lenyomása során, ahol alig nő a fékerő, majd utána újra jó. Jó eséllyel itt van az átment az elekromotor (rekuperatív) fékezése és a féktárcsák akcióba lépése között. Ugyanez a jelenés megvolt a Cupra Born esetén is, ám a VW iD.7, vagy iD.Buzz modelleknél nem tapasztaltam.

Ami számomra kifejezetten érdekes: árában – habár olcsónak ne mondható – de meglepően jól árazott lett a Tavascan. A VW iD.5-ös testvérmodell hasonló felszereltséggel 24 millió Ft körül mozog, míg ez az autó 20 millió Ft-ért vihető haza. Persze úgy, hogy ez kategóriákkal jobban néz ki, így – őszintén – nem is értem, hogy miért választja valaki az iD.5-öst e helyett. Bár igaz, hogy egy 73 éves szülész-nőgyógyász professzort nehezen tudok ebben a formavilágban elképzelni, szóval ők lehet, hogy akkor már az iD.5-ösre szavaznak. Az autó hatótávban és fogyasztásban is meglepett: 77kWh kapacitású akkumulátort kapott, amivel a WLTP hatótávja 540km felett van – aminek a reprodukciója biztos, hogy komoly kihívás elé állítana bárkit, ám amikor átvettem az autót, 472km-es hatótávon állt (december elején) és bizony még télen is benne van a 400km körüli autózás lehetősége. Összesen közel 700km-t tettem meg vele, ami alatt 23 kWh volt az átlagfogyasztásom. Ebben volt két Budapest-Kecskemét oda-vissza út (autópálya 130km/h) és sok helyi-helyközi, gyakran dinamikus autózás, szabadban parkolás és a fagyban az autó felfűtése. Most télen is volt 20kWh alatt is a fogyasztásom az autóval egyes esetekben – pl. közúton autózva családdal 17 kWh körül fogyasztott – 22 fokos fűtéssel, ülésfűtéssel. Nyáron ez lényegesen alacsonyabb lehet. Az autó 2,2 tonnájával és a nagy méretével ez ügyes!

Kedves Volkswagen Group, ezt kell csinálni! Így kell csinálni! Ezen az áron jó alternatívája lehet egy Tesla Model Y-nak, vagy egy BYD Seal U-nak mind méretében, mind tudásában! Én a fenti háromból nagy eséllyel a Cupra Tavascant választanám! Ez az autó felkerült az idei top 3-as listámra mind designban, mind összhatásban!

Tessék még sok ilyen autót, elérhető áron piacra dobni! Így lehet a kínai gyártókkal harcba szállni, nem 30 milliós szedánokkal, vagy 40 millió buszokkal.

Varga Márk