Egy igen impozáns méretű csendesszobával bővül a Volkswagen SUV palettája márciusban. A 4,8 méter hosszúságú VW Tayron a Touareg után a második legnagyobb terepjáró, a 6 modellből felépülő európai SUV palettán. Ezt az autót próbáltuk ki egy sajtóút keretei között Nizzában.

A Tayron a kifutó Tiguan Allspace helyét hívatott betölteni a palettán, ám ahogy az szokás, annál nagyobb méreteket öltött és kategóriában is kicsit fentebb került. Hosszában kb. 10 cm-rel marad el a Touaregtől és kb. ugyanennyivel nagyobb a Tiguannál. Az autóba beülve azonnal érződik, hogy melyik modell volt a referencia: itt nem az előző Tiguan feltupírozott testvéréről van szó. A Tayron szinte minden ízében a nagy, prémium terepjáróra (a Touaregre) igyekszik hasonlítani, amihez sokkal közelebb is került, mint az elődmodell. Igazán tágas belsőteret kapunk, nagy, komfortos fotelokkal, széles és tágas lábtérrel elől-hátul, prémium hatású műszerfallal, remek hifivel, óriási csomagtérrel és csendesszoba szintű zajszigeteléssel. A gyártó állítása szerint 4dB-lel csökkentették a menetzaj szintjét a jobb hangszigetelésnek és az új 3 rétegű zajvédő üvegezésnek köszönhetően. Ezen állítást pedig nehezen tudom kétségbe vonni, ugyanis éjfélkor a kertvárosi nappalimban sincs nagyobb csend, mint a Tayronban a nizzai reptér felé gurulva az autópályán 115-tel. Na jó… azért mégis, de tényleg meglepően csendes volt az autó: a fenti helyzetben 59-60dB zajszintet mértem az autópályán.

A menetkomfort a továbbfejlesztett DCC Pro adaptív futóművel válik teljessé. A VW aktív futóművének előnye, hogy rendkívül széles skálán (15 lépcsőben) állítható a menetkomfort a bántóan kemény sportbeállítástól az extrémkomfortos hajós ringatózásig. A nizzai szerpentinek festői kilátással tarkított kanyarjai sűrűjében, a 265 lóerős csúcsbenzines változat – a futómű legfeszesebb beállítása mellett – meglepően jó dinamikával és váratlanul stabilan mozgott. A testes méreteit meghazudtolóan ügyes autózásra volt képes és leginkább csak a féktávokon, valamint a kanyarok bemeneti ívein érződött, hogy mégiscsak egy nagyobb méretű terepjáróval gurulunk. A másik végletre állítva, az extrém komfortos beállításnál szinte lebegünk az út hullámain ringatózva. Fontos képessége viszont ennek a futóműrendszernek az adaptivitás, ami ez esetben azt jelenti, hogy szükség esetén az extrém lágy beállításról is egy másodperc töredéke alatt képes felkeményedni. Ennek leginkább hirtelen sávváltásoknál, vagy gyors irányváltásoknál van jelentősége, így ugyanis képes az autó stabil maradni vészhelyzetben is. Ez a futómű a 4MOTION (összkerék-hajtású) modellek esetén a szériafelszereltség részét képzi.

Az utastérben a műszerfalat és az ajtókat végig varrott műbőr, vagy alkantara borítás díszíti, egyes modelleknél valódi fa dekorelemek is megjelennek, de sajnos a fényes fekete „zongoralakk” felületekkel még mindig nem szakított teljesen a VW, bár a mennyisége csökken. Természetesen vannak keményebb felületek is, de jellemzően nem olyan helyen, ahol tényleg számít. A prémium belsőtér kialakítására való törekvés kétségtelen és jól is sikerült. Érdekes volt látni, hogy a gyár mérnökei miket tartottak fontosnak: kiemelték például az autó prezentációja során, hogy újra fizikai gombok kerültek a kormányra. Külső szemlélőként nem is sejtik sokan, hogy mennyire fontos apróság ez: egy ideig ugyanis a VW csoport modelljei rendre kapacitív érintőgombokat kaptak a kormányon is, ami nem csak zavaró, de időnként akár veszélyes is volt, hisz nézni kellett, hogy mikor mit nyomunk meg. Én ilyen gombokkal szerelt modelleknél rendszeresen kapcsolom be véletlen a kormányfűtést kanyarodás közben. De ezzel szakítottak: hallgattak a visszajelzésekre és újra hagyományos gombok sorakoznak a kormányon. Hurrá! A következő lépcső lehetne egy rendes tolatókamera – a mostani ugyanis a többi VW csoportos modellhez hasonlóan – még mindig botrányos minőségű, ám erre is kaptunk ígéretet: a következő évtől fokozatosan érkeznek a jobb minőségű kamerák. Alig várjuk!

A beltér valóban tágas lett és akár 7 üléses változatban is elérhető az autó, bár igaz, hogy felhajtott ülésekkel akkor már csak 345 liternyi csomagterünk marad. Ehhez azért hozzá kell tenni, hogy sok 7 üléses autóban ennyi helyünk sem marad a csomagoknak, a 345 liter pedig közel annyi, mint amit egy 4-es Golfban kaptunk a 90-es évek végén. Ha viszont ledöntjük a 6-7. ülést, már 850 liternyi csomagterünk van, ami az 5 személyes változatban 885 liter. Ha pedig minden ülés síkba kerül, akkor közel 2.100 liternyi rakteret pakolhatunk meg IKEA bútorokkal, aminek a tágasságát a 2 méter x 1 méterhez közeli alapterülete érzékelteti legjobban.

Hajtás terén ki kell emelni, hogy kéziváltót már nem érdemes keresni a konfigurátorban, a Tayron ugyanis már csak DSG váltóval érhető el, van viszont 4 féle hajtáslánc, összesen 7 különböző kivitelben. Ezek közül a lágyhibrid (Mild hybrid) 1,5eTSI a 150 lóerejével, és a gyengébb dízel (szintén 150 lóerővel) kissé kevésnek érződik ehhez a kasztnihoz. Persze tisztességesen mozgatja és elviszi A-ból B-be, de elindulásnál és gyorsításoknál is érződik, hogy nincs a helyzet magaslatán. Ellenben az erősebb (193 lóerős) dízel és a két turbó benzines modell is (204 és 265 lóerő) hibátlanul végzi a feladatát élvezetes dinamikát biztosítva az autónak. Külön érdekes volt az új Plug-in hibrid hajtáslánc, ami akár 126 km megtételére is képes tisztán elektromosan, a benzinmotorral kombinálva pedig összesen 900km is lehet a teljes hatótáv. Ebből is két verzió létezik, egy 204 és egy 272 lóerős változat, amihez a benzines hajtást egy 1,5 TSI motor biztosítja. A Tayron vontatóképességben is jól teljesít, az erősebb dízel és TSI változatok, akár 2500 kg tömegű fékezett utánfutót is vontathatnak.

Az új Tayron remek választás lehet akár egy Passat alternatívájaként is, ugyanis kicsit olcsóbban (17,45 millió Ft-tól) indul és igazán erős csomagot tesz le az asztalra. Markáns megjelenésű, tágas, kényelmes, csendes útitárs lehet akár nagyobb családoknak is.

Végezetül 3 javaslatom lenne annak, aki ilyet rendel: 1.: ne a 150 lóerős modelleket vegye, hanem valamelyik erősebbet! 2.: a DCC Pro adaptív futóművet fontolja meg, mert igazán sokszínűvé és kényelmessé teszi az autózást! 3.: az ergoActive Plus masszás funkcióval felszerelt üléseket rendelje meg! Ezen ülések 10 légkamrával működtetett masszázsfunkciója az egyik legjobb ilyen élményt adja a piacon, kifejezetten frissítő a hosszabb utakon felpezsdítésére. Érdemes kipróbálni!
Varga Márk