Skip to content

Az új Ford Capri: A SUV-vá vált kupé!

Miközben a Ford sorban döntögeti a tabukat az elektromos modelljei névadásával, az ezzel ejtett fiktív sebek miatt panaszkodnak a múlt dicső fényébe révedő autórajongók. Micsoda pimaszság a Mustang, az Explorer vagy épp a Capri nevet adni egy elektromos autónak, mikor ezek mind egy-egy különleges és legendás Ford kategória ikonjai voltak. De tényleg baj ez? Amikor nálam járt a Capri, többször hallgattam ismerősöktől, hogy „neee, ez tényleg Capri? Pedig a Capri micsoda sportautó volt régen!” Hát igen, 40-50 évvel ezelőtt. Egész pontosan 1986-ig gyártották a rendkívül nagy sikert befutott Ford sportautót. Ennek nevét örökölte meg az aktuális autós trendekhez illesztett formatervvel, a SUV kupé formába öntött új Ford Capri 2024-ben. De a régi örökséget próbálja átültetni az aktuális piaci viszonyokra több ismert modell esetén is a Ford, sőt több más gyártó is ezt teszi, hisz az evolúció erre visz. Az új Capri már nem egy lapos sportautó, mint régen, hanem egy sportos crossover. Ám ma már ez az a kategória, ami igazán népszerű, ebből lehet volument értékesíteni, így érhető módon a Ford ehhez a jól csengő és ismert névhez nyúlt vissza az új 5 ajtós kupé SUV-ját. Én nem látok ebben kivetnivalót.

Na de nézzük az autót. Az új Capri a Ford Explorer EV-hez hasonlóan a Volkswagen MEB platformjára épül, ami annyit jelent, hogy onnan érkezik a teljes hajtás motorostól, akkumulátorostól, valamint a fedélzeti elektronika alapjai. Ezekre építette fel a Ford az autó külső és belső formatervét és szabta személyre a szoftverek felhasználói felületeit.

A külső megjelenésben példás munkát végeztek, ám igényli a design, hogy legyen színe az autónak, a formaterv akkor működik igazán. Még március elején járt nálam rövid ideig egy fekete (antracit) Capri, bár nem mutatott rosszul, ám pont azok a kontrasztok nem működtek rajta, amik a fekete első-hátsó lámpákból erednek és egy sajátos megjelenést adnak az autónak. De általánosságban is igaz az, hogy a legtöbb autó esetén nem működik jól a fekete szín. Az autók többségének designját megöli, nem működnek a karosszéria formái, fényjátékai, kontrasztjai és tisztán tartani is nehéz. Tessék rendes színeket venni! 😊

A fehér szín a Caprinak is jól áll, de a kedvencem az új sárga, ami a Capri referencia színe lett. Ügyes játék a fényekkel a 4db enyhén ívelt LED csík a fényszórók nappali menetfényében, mely az eredeti Ford Capri RS modelljeinek ikonikus dupla kerek fényszórós designját idézi meg, ahogy hasonló megjelenést kaptak a hátsó lámpák is, bár azok már inkább az első fényszórók stílusát veszik át, mint az elődmodellekét. Nagyon jól működik mind elől, mind hátul az autón keresztbefutó fényes fekete sáv, ami az első és a hátsó fényszórókat is magába foglalja, ám azok lekapcsolt állapotban szinte láthatatlanok.

A belső design 99%-ban megegyezik a Ford Explorer EV belső terével – a Ford dealerek úgy is definiálják a Caprit, hogy az A oszloptól a C oszlopig megegyezik a két autó. Az 1% az a kormány, ami kis nosztalgikus gegként az eredeti Capri RS modellek fém, lyuggatott küllős kormányát idézi meg. A tér tágas, kényelmes, az ülések komfortosak. Az óriási állított kijelző középen nekem kevésbé tűnt praktikusnak: navigáció közben túl magas az álló kép és oldalirányban alig mutat valamit a térkép, telefonálásnál pedig az előző karácsonyi híváslistámat is látom rajta, annyi sort kapok – ami jól mutat – de nem biztos, hogy szükség van rá. Ez nekem kissé öncélú designnak tűnik, más akar lenni, mint az autópiac többsége, de ennek itt nincs hozzáadott értéke. Inkább kellene néhány fizikai gomb – pl. a klíma és a média vezérlésére – és egy fekvő kijelző. A kormányon lévő érintőgombok nagyon bosszantóak – ahogy a VW modellek esetén is – számtalanszor kapcsoltam be parkolás, vagy szűkebb fordulók során pl a kormányfűtést azért, mert valahogy hozzáértem a kormányon lévő gombhoz.

Apropó parkolás: egészen elképesztő fordulóköre van az autónak. Annak ellenére, hogy egy 4,7 méter hosszú autóról van szó, ami 2,76 méteres tengelytávval rendelkezik, egy 9,7 méter átmérőjű körben képes megfordulni, ami a legkisebb városi autók fordulékonyságával vetekszik. (Ez egyébként a VW féle MEB platform hozadéka.) Ezt úgy kell elképzelni, hogy szinte bármelyik kétsávos úton kicsit lehúzódva oldalra, egy ívben megfordul az autó.

A Ford Explorer EV-hez képest mért 17cm többlethossz teljes egészében a csomagtérben jelenik meg, aminek köszönhetően a Capri közel 100 literrel nagyobb rakodóteret kínál. A gyári adatok szerint 627 literes csomagtér már kényelmes űr egy 4 fős család nyaralásához.

Ami a Capriban igazán meglepett, az a fogyasztása: annak ellenére, hogy egy magasabb építésű crossoverről van szó, ami nem is túl filigrán orrot kapott, egészen hatékonynak bizonyult. A szokásos Kecskemét – Budapest (Clark Ádám tér) – Kecskemét utamat, 130-as autópálya tempó mellett 54%-os kecskeméti érkezési töltöttséggel abszolválta a 190km-es utat a 77kWh kapacitású akkumulátoros hátsó kerék hajtású modell. Egyik nap M5, M0, M3 szakaszon végig a megengedett, vagy picivel felett közlekedve 16,8 kWh-s fogyasztással jártam meg Mogyoródot Kecskemétről oda-vissza. Ebben a legszürreálisabb az volt, amikor az autópályán hosszabb szakaszon is 18kWh körüli fogyasztást írt 130km/h-nál. Az idő 18-20 fok körül volt, nem kellett klíma… talán ez segített, talán más: mindenesetre bajnoki eredmény! Összesen 1247km-t mentem az autóval (amiben több Kecskemét – Budapest út is volt, autópályán mindig tempomat 130kmh) és 17,8kWh lett az átlagfogyasztásom. Az autó által rendszeresen kiírt 470 – 500km-es hatótáv tényleg elérhető vele. Nem végig autópályán haladva, normál használatban, városi és közutas menetben kényelmesen, de az én tipikus Kecskemét – Budapest – Kecskemét távomat is 2x oda-vissza sikeresen tudom vele abszolválni. Azt hozzá kell tenni, hogy az időjárás kedvező volt az autó számára, 15-20 fokos hőmérsékletű időszakban használtam.

Az autó 286 lóerős motorja tökéletesen mozgatja a kasztnit. A hátsókerék-hajtás esetleges negatív hatásából semmit sem érezni, sőt nagyon stabilan és dinamikusan kanyarodik az autó, egyszer sem akart kitörni a hátulja – még ha nagyon erőltettem, akkor se akarta megadni magát. A motorerő tartalékai pedig igen szép dinamikát biztosítanak országúti közlekedési során is, 80-90-ről meglepően fölényes dinamikával gyorsít ki az autó a biztonságos és fürge előzések támogatására. Az összkerék-hajtású modell többlet erejére semmi szükség sincs, az RWD változat bőven elegendő, ráadásul ez a modell hatótávban is többet tud az erősebb változathoz képest. Az autó töltési sebességben a manapság jellemző átlagos szintet tudja, 10%-ról 80%-ra 28-30 perc alatt tud feltölteni. Ennél léteznek gyorsabban tölthető autók is a piacon, de az esetek többségében ez teljesen megfelelő. Különösen, ha azt nézzük, hogy minden reggel (ha éjjel töltjük otthon) 4-500km-nyi hatótávval kelhetünk útra. A többség számára nagyon ritka az a nap, amikor ez nem elegendő.

Designban nagyon kedveltem az autót, a belsőtér számomra kissé megosztó, több helyen túl műanyag és a forma sem volt a barátom minden részletében (pl. az állított kijelzőt én elengedném). Ugyanakkor férőhelyben kiváló, nagyon kényelmes 4 felnőttnek is. A sofőr könyöke alatt egy akkor tárolót kapunk, amibe egy 13”-os laptop is kényelmesen elfér, a kijelző alá pedig egy zárható kisebb fakkot rejtettek. A hétköznapi használatban a hátsókerék hajtású alap modell remek választás lehet. A premium felszereltség felára nem biztos, hogy megéri a többletköltséget, ahogy én az üvegtetőt is kihagynám rendelés során, mert bár jól mutat, de nincs igazi hozzáadott értéke és a betűző nap nyáron kellemetlen. Az alacsonyabb felszereltségű modell ráadásul többlet hatótávot jelent a 20” helyett kapott 19”-os felniknek köszönhetően.

Az új Capri egy megnyerő formavilágú elektromos SUV lett meglepő hatékonysággal, remek hatótávval. A nagyobb akkumulátoros hátsókerék-hajtású modell 19,2 millió Ft-tól érhető el.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük