Bizonyára te is elcsodálkoztál azon, hogy egyre kevesebb a kicsi, könnyű, városban jól használható új városi kisautó. A témában a legutóbbi történés a Fiesta gyártásának a megszüntetése. Ez miért történik és mi lesz helyettük?
A környezetvédelmi intézkedések Európában igen „érdekesek”. Néha az az érzése az embernek, hogy a döntéshozók fordítva ülnek a lovon. Azaz a rendelkezéseikkel a kitűzött célokkal ellentétes hatást érnek el. Hogy ezt a területet jobban meg lehessen érteni, érdemes pár lépést hátra lépni és távolabbról rátekinteni. Így jobban érthetővé válnak a dolgok.
A városi kisautók hanyatló kora: az autópiacon kibontakozó változások
A fő irányvonal a témában, hogy az európai piacra dolgozó autógyáraknak úgy kell kialakítaniuk a kínálatukat, hogy megfeleljenek a CO2 kibocsátási kvótáknak. Ez annyit jelent, hogy az átlag, amit el kell érniük, az a 95 grammos/100 kilométerenkénti kibocsátás. Ez 4,1 literes átlagfogyasztásnak felel meg. Ezt városban is tartani kell, azaz a városi közlekedés szinte egyenlővé válik a környezetbarát közlekedéssel, azaz a nulla felé közelítő kibocsátással.
Szerencsére a törvényalkotók néhány könnyítést tettek: ennek köszönhetően a tisztán elektromos autók forgalmazását jutalmazzák. S különféle szorzókkal segítik a tölthető-hibridek (PHEV) árusítását. Ha túllépik a határt, akkor 95 Eurót kell fizetni minden plusz grammért eladott autónként… Ezt megelőzhető az elektromos autós cégektől történő kvóta vásárlással, ebből a Teslának korábban igen szép bevételei származtak. Ha már témánál vagyunk, akkor itt a Tesla minimál dizájnú beltérének a „tuningolása”. Természetesen rövid videóban!
Az autóipar változó trendjei: a kisautók helyett apró villanyautók
A szabályozás a gyakorlatban úgy működik, hogy a vállalatok árgus szemekkel figyelik, hogy melyik típusból mennyit adtak el. Ha a CO2-es átlag túllépi a limitet, akkor ennek a kompenzálása érdekében x darab elektromos autót és tölthető-hibridet érdemes értékesíteniük. És közben a jobban „szennyező” típusok gyártását megszüntetni, ennek a levezénylése nem egyszerű munka.
A 2021. januárjától érvénybe lépett Euro 6d-ISC-FCM szabályozás szinte csak lágy-hibrideket enged a forgalomba. A szabályoknak köszönhető az is, hogy a benzines modellekbe is szükséges részecskeszűrőt építeni. Ezért az amúgy is minimális kibocsátású autókat a fenti megoldásokkal teszik még zöldebbé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a négykerekűek egyre bonyolultabbá és egyre drágábbá válnak.
Ennek az egyik vonzata, hogy a pár éve még létező, turbófeltöltő nélküli, viszonylag egyszerű szerkezetű motorral szerelt autók, szinte teljesen eltűntek. Ha ez nem lenne elég, az Euro is erősödött… Ennek az eredménye, hogyha bemész Magyarországon egy szalonba, akkor különösebb nehézség nélkül összehozható egy 6-7-8 milliós ár, egy 4 méter körüli kisautónál.
Ez a trend igen ”izgalmassá” teszi azon márkák életét, akik olcsóbb járművek gyártásával foglalkoznak. Ide köthető egy sokatok számára meglepő vélekedés, ami az, hogy a német autóipari vezetők nagyon tisztelik a Suzukit. Az oka, hogy a végletekig finomított gyártástechnológiájuknak köszönhetően az olcsóbb autóikkal is tudtak pénzt keresni Európában. Eddig.
A fentebb vázolt intézkedéseknek köszönhetően, mára alig található könnyű, kis hengerűrtalmú motorral szerelt városi autó a piacon. Ugyanis az autókon kereshető pénz a nulla felé közelít, ezért búcsúzott el a Ford is a Fiestától. Még a legnagyobb élvezetet nyújtó kivitelt is megszüntették. Brrr. Helyét a Puma, és a Puma nemsokára érkező teljesen elektromos kivitele veszi át.
Bye-bye olcsó városi kisautók?
A fentiek azt is előre vetítik, hogy az átlagpolgárnak vagy a mai fiataloknak, a nullával lesz egyenlő az esélye, hogy elérhető árú kisebb autóhoz jusson. Marad a használtak használata, így a 2022-ben 15,6 éves hazai autó átlagéletkor tovább öregszik.
Sajnos a helyzet elég reménytelennek tűnik. Ugyanis a jól látható új irány a városi közlekedésben a kisebb elektromos autók előre törése. Ugyanis a kisautóknak jövőre érkeznek a villanyos alternatívái, 9 milliós kezdő áron.
AutóSámán
Fotó: gyárak