Skip to content

Villanyautós startupok – A kalandor szekció

Az autóipart átható zöld hullám sok vállalkozó, mérnök és pénzember fantáziáját megmozgatta. Akad jó pár feltörekvő márka, aminek a jövője még kétséges vagy már reménytelen.

A villanyautók egyre jobbá válnak, a velük kapcsolatos tapasztalataimról a videóimban tudsz tájékozódni. Az elektromos autók piaci helyzeténél az utóbbi félévben változás történt. A jelek szerint azok a hagyományos autógyárak, akik mindent a villanyra tettek fel, kezdhetnek izgulni.

Ezt a helyeztet az váltotta ki, hogy elfogyott az a tehetős réteg, akinek nem volt gond az elektromos autóra váltás. Ezért mostanság az átlagos vásárló kerül a gyárak célkeresztjébe. Miközben ezt a réteget az infláció és a gazdasági helyzet egyre távolabb viszi az autóvásárlástól, főleg itthon. Ha a vázolt helyzet nem lenne elég, a meglévő vásárlóknak nincs „kedve” kb. harmadával többet fizetni egy elektromos autóért.  

A körképem nem teljes, sajnos több startup is kimaradt belőle, akiknél komoly a helyzet a pénzügy téren. Az állapot kezd hasonlítani ahhoz, ami az önvezetés terén történik. A hosszas bevezetés záró gondolata természetesen pozitív: remélhetőleg a gazdasági környezet megjavul. Amíg ez megtörténik, addig olyan cégeknek is talpon kéne maradniuk, mint a Canoo.

Villanyautós startupok felemelkedése: az elektromos közlekedés következő hulláma

Az elektromos autós startupok helyzetét nehezíti, hogy a kínai márkák is egyre jobban terjeszkednek, miközben a hagyományos autógyárak egyre jobb termékekkel lépnek színre. Ezért érdemes az új márkáknak egy-egy különlegesebb felhasználási területre specializálódniuk. A 2017-19 között Evelozcity néven működő Canoo-t Stefan Krause és Urlich Kranz alapította.

A vállalkozás jövője bizonyos időszakban nagyon fényesnek és csodálatosnak nézett ki, mert a Hyundai/Kia csoport is beszállt a befektetőik közé. A személyautók mellett új termékkörként a katonai és a kisebb csomag-kihordó autó is be lett lebegtetve.

A 2022-től már a Habringer Motors tulajdonában álló vállalat a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi áruházláncától is kapott megrendelést (Walmart, 4500 db). Ezen felül Los Angeles-i vállalkozás is szép tételt rendelt az áruszállítójukból. Ezek a megrendelések jelenthetik a túlélését a márkának.

Az örök ígéret

Talán így is lehetne nevezni a Faraday Future-t. A szintén Kaliforniában indult vállalkozás a 2016-os Las Vegas-i fogyasztói elektronikai kiállításon leplezte le az első modelljét (CES). Egy jó ideje sajnos csak a sorozatgyártás lehetséges elindításával és a befektetők keresésével kerülnek az autós és a gazdasági lapok hírrovatába. És azzal az ígérettel, hogy „Nemsokára, minden jóra fordul”. A reménysugarat az jelenti, hogy 2023-ban már néhány autót leszállítottak.

Az innováció élbolyában – Fisker  

Ha esetleg Henrik Fisker neve nem lenne ismerős, az nem gond. Az 1963-ban született formatervező munkái viszont biztosan azok. A lista hosszú, és az élén ott áll a James Bond autóként is használt BMW Z8. Ez mellett Fisker úr referenciái között megtalálható az Aston Martin DB9 és a Fisker Karma tölthető-hibrid is.

A hagyományos gyártóknál eltöltött évtizedek után saját autómárka létrehozásába vágott bele a dán formatervező. Ennek az első kísérlete a Karma Automotive, ami már a Wanxiang Group tulajdonában van.

A 2007-ben alapított cég nem összekeverendő Fisker Inc.-vel, amely 2016-ban indult útjára. A működési mód ugyanaz: saját gyár nincs, megbízható bérgyártónál készülnek az autók. Miközben a tervezés, a fejlesztés és az értékesítés Henrik Fisker cégének a feladata.

A Karma a Valmet Automotive-val dolgoztatott. A kisszériás gyártás egyik legjobbja; korábban Ladákat, Mercedes-eket, Porschéket és Saabokat is készített. A teljesen elektromos Ocean már nem a finneknél, hanem Ausztriában, a Magna-Steyr-nél készül. A nemsokára érkező Pear lesz nagy dobás, mert a Foxconn amerikai telephelyén, a hajdani Lordstown Motors üzemében gördül le a gyártósorról. Elviekben. A barátibb árú, nagy példányszámban gyártható modelltől várják a Fisker komolyabb gazdasági áttörését.

Villanyautós startupok: új szereplők a piacon

A Lordstown név az Ohio államban lévő városra utal, ahol hajdanában a General Motors egyik gyára működött. Ennek az üzemnek az utóélete még nem olyan jó, mint a GM és a Toyota közös gyárának. A NUMMI alatt futó telephelyet jó ideje már a Tesla fremonti üzemeként ismerjük.

Az Endurance elnevezésű elektromos kisteherautó lehetett volna az egyik lehetséges terméke a 40 millió dollárért megvásárolt üzemnek. A jól hangzó terveknek és a tőzsdés kalandnak a Hindenburg Research által végzett kutatás tett be. A Lordstown Motor Corporation, 2023 nyarán jelentett csődöt.

AutóSámán

Képek: BMW, Canoo, Fisker Automotive, Fisker Inc.