Skip to content

Az eldobható autók korába léptünk? – Miért válik könnyen javíthatatlanná egy autó? 

 
Kezd jól láthatóvá válni egy olyan autógyártási irányvonal, ami idővel trükkös lehet a környezetvédelem terén. Ennek jártam utána!

A jobb érthetőség végett, két részben dolgoztam fel a témát. Az elsőben az autógyártás fejlődéséről írtam, ott a végpontot az a tanulmányautó jelentette, aminek a karosszériáját négy darabból, 2132 darab PET palack felhasználásával préseltél ki. Itt varrtam el a szálat, ami jól megágyaz a Tesla újításának, ami a Giga Press vagy Giga Casting néven vált ismertté. 

 

Az innováció úttörője a Tesla és az Idra 

Történetünk főhőse igazából nem a Tesla, hanem a 2008-tól a kínai LK Industries csoport részévé vált Idra. Az olasz vállalat azzal foglalkozik, hogy különféle gépeket gyárt. Aki járt már autógyárban, az könnyebben el tudja képzelni a ház vagy kisebb társasház méretű gépeket, amely segítségével karosszéria elemeket préselnek. 

 

 

A Tesla esetében a méret úgy néz ki, hogy 19,5 méteres hosszhoz 5,9 szélesség és 5,3 méteres magasság tartozik. Miközben a gép összeszerelése a helyszínen, viszonylag hamar megtörténik. Amódszer ismerős lehet a műanyag alkatrészek gyártásából (fröccsöntés), vagy az autó modellek készítéséből. Azaz a folyékony alapanyagot befecskendezik az öntőformába, így villámgyorsan elkészül az alkatrész. 

Ez a Tesla esetében az első vagy a hátsó öntvényeknél, 60-70 különféle lemez hegesztését vagy ragasztását teszi feleslegessé. Ezeket egy ideje egy darabból öntik, kb. 80 kg folyékony alumínium felhasználásával. Így az autók alapját képező padlólemezhez csatlakozó hatalmas első-hátsó segédvázak, szuper gyorsan elkészülnek. A Tesla egyik gyárában ezért feleslegessé vált 600 robot, miközben egy autó, mindössze 10 óra körül készül el. Ezzel a hatékonysággal nehéz versenyezni. Természetesen így készül a Cybertruck, és a számtalan azonos alkatrészt tartalmazó Model 3 és Y is. 

                   

 

Keleten is terjed a giga casting innováció 

A költségek csökkentése minden vállalatnál cél, az elektromos autóknál talán a legfontosabb. Ezért könnyen elképzelhető az a városi legendának is tűnő sztori, hogy amikor a Toyota gyártással foglalkozó mérnökei meglátták a Giga Press működését. Ekkor átgondolták a szakmai életútjukat és belátták, hogy tévedtek. Ugyanis a Volvo és több más cég által is bevezetendő módszer, hatékonyabb az általuk évtizedekig finomítottnál. A lényeg, hogy a következő generációs Toyota villanyautók és hagyományos masinák, már ezzel a technológiával készülnek, a három főbb darab gyors összeépítésével. 

 

 

A giga casting hátránya 

Az tény, hogy az új technológia sokat rövidít a gyártáson, ellene talán a nem mindig pontos méreteket lehet felhozni. Többek között, ezért is nem használja mindenki. A legfőbb hátránya viszont később jelentkezik. Akkor, amikor az autó karosszériája kisebb-nagyobb mértékben megsérül. A nagy kérdés, hogy a javíthatósága milyen lesz ezeknek a járműveknek? Erről még nem igazán érhetők el publikus információk. 

A hagyományos gyártásnál az alumínium alkatrészeket szegecseléssel, ragasztással és csavarkötéssel rögzítik egymáshoz. És az egész úgy van megtervezve, hogy az elemek cseréjében is gondolkodtak.   

A gazdasági totálkár annyit jelent, hogy sérült autó javítása többe kerül, mint amit ér a megjavított jármű. A trükk még sem ez. Ezt a kérdést a biztosítók fogják eldönteni, akik látják a járművek javítási számláit. Ha a számok rosszul alakulnak, akkor ez gyorsan meglátszik majd a biztosítási díjakon is.          

 

Így válnak környezetszennyezővé az elektromosautók? 

A legtrükkösebb részt, a padlólemezben lévő akku csomagok jelentik. Azaz ha a villanyautót bizonyos mértékű karosszéria sérülés éri, akkor nem csak az gond, hogy ki kell dobni a teljes autót. Hanem az, hogy költséges módon, zárt rendszerben szét kell szedni a cellákat tartalmazó akku csomagot is. Ez akkor válik érdekessé, ha egybe is öntik az egészet, hogy minél szilárdabb legyen a váz. 

Ahogy a giga öntéssel készült elektromos autó életkora nő, egyre nagyobb az esély, hogy egy kisebb baleset után is, gazdasági totálkárossá válik az autó. Ennek köszönhetően, komoly mennyiségű veszélyes hulladék keletkezik.

Ezt te hogy látod? 

Fotó: Idra, Lamborghini, Tesla, Toyota 

AutóSámán