Skip to content

Dacia Sandrider – Elindult a Dacia Dakar projektje!

A Daciánál nem vacakolnak, ha népszerűsítésről és terjeszkedésről van szó. Rendesen megemelték a fordulatszámot, így a márka népszerűsége még jobb lehet. Szerintetek első nekifutásra megnyerik a Dakar ralit? 

A nemrég lezajlott Dakaron az Audi vitte el a pálmát, a győzelem után már csak az F1-re koncentrálnak a bajorok. A harmadik helyezést Sébastien Loeb érte el a Prodrive Hunterrel. A dobogó harmadik fokának az volt az oka, hogy a francia legenda sokat küszködött a defektekkel és a futómű problémákkal. Loeb csapattársa, a sokszoros Dakar győztes Nasser Al-Attiyah volt. Akit hasonló gondok hátráltattak, amit tetőzött a motorjának a megállása. A heves vérmérsékletű pilóta rendesen „be is rágott” az autóra, és ott hagyta a viadal vége előtt a ralit. Ekkor már szerződés kötötte a Daciához, az új versenygépe, pedig ezen az autón alapul…

Nasser Al-Attiyah and Mathieu Baumel on their Prodrive Hunter T1+ of the Nasser Racing during the Stage 3 of the Dakar 2024 on January 8, 2024 between Al Duwadimi and Al Salamiya, Saudi Arabia // Eric Vargiolu / DPPI / Red Bull Content Pool // SI202401080686 // Usage for editorial use only //

A bevezetőt azért írtam, mert a spanyol Cristina Gutierrez Herrero mellett, az említett két nagyágyú lesz a Dacia versenyzője. A fűszert az adta az online sajtóbemutatónak, hogy Al-Attiyah nem volt jelen, és egy előre felvett videóban jelentkezett be. Ennek az oka mindössze annyi volt, hogy a hétvégén lesz a közel-keleti ralibajnokság nyitó futama, és ezen vesz részt. 

A legjobb emberek

A Renault konszern alá tartozó Dacia, a nevéhez méltóan gazdaságosan és okosan oldja meg a Dakaros kalandot. Ez annyit jelent, hogy a megfelelő embereket szerződtették és együtt dolgoznak a Prodrive-al. Tiphanie Isnard neve ismerős lehet a Dakar ralit nyert Peugeot csapatból, most ő hangolja össze az egész csapat munkáját. 

A tervezésért a technikai igazgató felel. Philip Dunabin, a Ford Escort WRC fejlesztésétől kezdve, sok érdekes motorsportos munkában vett részt. A szerződtetésének az oka leginkább az, hogy szintén részt vett a Peugeot sikeres Dakar projektjében. 

Ezért nem csak egy Dacia Dusterre hasonlító műanyag borítást kap a most futó Prodrive versenygép, hanem teljesen áttervezték. Az új versenygép külseje hasonlít a Dacia, Masifesto elnevezésű, 2022-ben bemutatott tanulmányára. 

A munkáknak köszönhetően, alacsonyabbra került az autó súlypontja, és minimum 15 kilóval könnyebbé vált. A karosszéria szénszálas borítása olyan különleges részecskéket kapott, amelyek visszaverik az infravörös sugárzást, azaz a hőt. A tervezés során a hűtésre, a hő elvezetésre, és a fülke klímatizálására kiemelt figyelmet fordítottak. A másik terület amin sokat javítottak, az a fülkéből történő kilátás. Ez jóval jobb lett, mint ami a Hunternél volt. A műszerek elhelyezését, a pilóták és a navigátorok egyéni igényeire szabták. Az első versenygép a tavasszal készül el a Prodrive-nál, utána Marokkóban fogják tesztelni. Az első verseny az októberben rendezendő Marokkó rali lesz, utána jön a 2025-ös Dakar. Hogy a népszerűsítés teljes legyen, a Dacia részt vesz a jövő évi tereprali világbajnokságon (W2RC).

A motor és márkakép formálás

A motor francia földön készül, a Nissanokban és Infinitikben használt, dupla turbós, V6-os erőmű hajtja a Dacia Sandridereket. A műfajban bevált számokkal lehet találkozni a három literes motornál, ami 360 lóerő és 539 Nm. Persze a mai környezetvédelmi irányokat tartva, szintetikus üzemanyaggal üzemel a versenygép, amit az Aramco szállít. A Dacia marad a 4×4-es hajtásnál, amit tovább finomítottak.

A Dacia dakaros kalandja jól illik a márkához, ami már ellépett a szuperolcsó imázstól, és a jó ár/érték arányú, praktikus, kirándulós, kalandautós életérzésre váltott. 

AutóSámán

Fotó: Dacia, Red Bull