Skip to content

KIA EV9 teszt tőletek, nekünk!

Olvasóink, követőink néha megvillantják magukat és küldenek egy-egy élvezetes tesztet, amit maguktól, önszorgalomból írtak meg. Márk kifejezetten jól fogja meg az autók hangulatát. Íme a Kia EV9-ről született tesztje. Szerző: Varga Márk Tamás 

Este 9 óra van. Kényelmesen ülök a süppedős fotelben, a lábam kinyújtva, a vádlimat puhán támasztja a lábtartó, a sarkam épp leér a földre. Közben a derekamat, a hátamat és a fenekemet lágyan masszírozza a fotel. Az éjszaka csendjében halkan szól Cassandra Wilson – Red Guitar c. száma, melynek lágy jazz ritmusára a feleségem a szomszéd fotelban bele-bele bóbiskol az éjszakába. A gyerekek is már félig fekve szundikálnak a saját foteljeikben.

Ilyen körülmények között felmerül a kérdés, hogy mit nézünk otthon a TV-ben? De nem ott vagyunk.

130-cal suhanunk az éjszakában az M5-ös autópályán szinte néma csendben. A kezem csak azért tartom a kormányon, mert muszáj (a jogszabályi keretek miatt megköveteli a KIA), de nem én vezetek, csak pihennek az ujjaim a kormányon. Mikor utolérek valakit, kattintom az indexet, s az autó műszerfalán felvillanó lágy zöldjelzés után (szabad a sáv mellettünk) automatikusan sávot vált az autó, majd mikor elhaladtunk a kikerült jármű mellett, kattintom az indexet vissza és visszatér magától a külső sávba a jármű. A gáz vagy fékpedálhoz Budapest óta nem nyúltam, a lábam csak pihen a lábtartón, pedig Újhartyánt is elhagytuk már, de a kormányt se irányítottam azóta, csak fogtam. Az autó megoldja maga.

Én csak nézem az utat, amire a ledekkel gazdagon kitömött mátrix fényszórók szinte nappali fényt varázsolnak, figyelem az eseményeket, mintha csak mozit néznék és élvezem a csendet, kényelmet, masszázst és a lágy zenét. Körben lágy hangulatfények, modern, letisztul design, nagy kijelzők és ahol kell fizika gombok.

Nem utaztam még ilyen nyugalomban, csendben, kiegyensúlyozottságban. Nem izgat fel egyáltalán, ha valaki tötymörög, feltart, csak élvezem a relaxált utazást.

A szemem mozgását figyelik az érzékelők, ha fáradnék, vagy nem az utat figyelem, jelzi, hogy ez nem oké tessék előre nézni – vagy megállni pihenni.

30 percenként automatikusan beindul a derékmasszázs, kicsit átnyomkodva, megmasszírozva a hátam, hogy komfortos legyen az utazás.

A KIA egy számára egészen új szegmensbe lépett az EV9-cel. De nem csak úgy szimplán belépett, hanem keményen rárúgta az ajtót a többi SUV gyártóra és kicsapta a fegyvert az asztalra a szalonban: “megjöttem, itt vagyok, rettegjetek, viszem az ügyfeleiteket!”

Piacra dobtak egy igazán merész és markáns megjelenésű óriási SUV-t. Ami nem egy szimpla átlagos SUV lett, ez egy elektromos, luxus SUV.

Nem a Tiguan, Mazda CX-5, Skoda Kodiaq, vagy X3 szegmensébe indul csatába, hanem a felső szegmenst célozza meg, velük száll versenybe.

6 személyes, 4 (hűtött-fűtött) fotellel és 2 kényelmes üléssel leghátul, a középső ülések 270 fokban körbeforgathatók, így akár egy kis tárgyaló, vagy családi kártyázószalon is lehet belőle.

Körben duplaüvegezés, masszív zajszigetelés és kerekekbe fújt zajcsillapító hab gondoskodik az izolációról, amivel városban a külső zajok eltűnnek, de autópályán is 120-130-nál még elképesztő csendben suhanunk. 140-150 km/h körül jön meg a szélzaj, ami a magas építés és meredek szélvédő természetes deriváltja. Addig viszont se gumi, se szélzaj nem igazán érezhető.

Létezik belőle 7 üléses verzió is, ahol középen “kanapé” van a 2 fotel helyett, de ha nem feltétlen szükséges a középső 3 hely, én a középen 2 foteles, 6 személyesre szavazok.

Ami a méreteit illeti, bármely amerikai filmben megállná a helyét az FBI óriási fekete terepjárói helyén. 5 méter feletti hosszal, 1,8 méter körüli magassággal és 100kWh-s akkupakkal, 285/45R21-es hengereken (kerekeken) simítja a szolid 2,6 tonnájával az aszfaltot. Kérdés nem fér hozzá, hogy atomjaira bontja, ami elé kerül.

Ezen finom kis filigrán tank mozgatásáról a GT-line modell esetén 4 keréken hajtva 384 LE és 700Nm gondoskodik. És ami meglepő: nagyon kellemesen!

Egyrészt maga a motorerő is jó dinamikával hozza lendületbe az autót, másrészt a futómű hangolása során is sikerült egy remek kompromisszumot találni a komfort és a feszesség törékeny határmezsgyéjén, ami egy 2600kg-os magasépítésű terepjáróban nagyon fontos! Sem egy lágyan ringatózó hajószerű autóban, sem egy veséket leverő sport terepjáróban nem jó igazán utazni a hazai utakon. Az EV9 kifejezetten ügyesen kanyarodik, dinamikusan lassít és az 5,3 másodperces 0 – 100-as sprint sem rossz eredmény.

De természetesen ez az autó nem a határok feszegetéséről szól egy pályanapon, inkább az utazásról. A városi környezetben kissé nagy, bár meglepően fordulékony. A parkolóhelyek a legtöbb helyen nem ilyen dimenziókra lettek méretezve, bár ebben segít az autó! Olyan szűk helyekre beparkolja magát (akár az autóból kiszállva, teljesen üresen, sofőr nélkül is) ahonnan már kiszállni nehéz lenne parkolás után!

Persze ilyenkor a kiállásban is segít, hogy a kulcsot használva ki is tudunk állni az autóval 1-1 szűk helyről – ha mondjuk ránk állt valaki. (Nézzétek meg a mellékelt videókat!)

De nekem többször jól jött vele az is, hogy egy-egy parkolóban az autó mellett állva előrébb tudtam küldeni 1-2 métert. Miért? Gondoljunk csak bele. Ez az autó majd 1,8 méter magas és felfelé nyílik a csomagtérajtaja. Ahhoz, hogy parkolás után a csomagokhoz hozzáférjünk, majd 1,5 méter szabad tér kell az autó mögött, ami egy parkolóban gyakran nem adott. Ezt viszont kiszállás után egyszerűen át tudjuk hidalni pár gombnyomás után az autó előre gurul, amikor végeztünk, akkor pedig visszaküldjük a helyére – míg mi mellette állunk, nem kell ki-be ugrálni az autóba. Zseni! 🙂

A nagy méreteihez illesztett 100kWh-s akkumulátor elég ahhoz, hogy télen 300-350, nyáron 400-450km-t is el tudjon menni. Nálam 0 fok alatti időszakban járt az autó, ilyenkor többet csipegetett az áramból, de a 300km kényelmesen kijött vele. A töltése villámgyors, 10-ről 80%-ra 25-30 perc alatt felölt a megfelelő töltőről. Nekem sikerült kb 15 perc alatt közel 30kWh-t beletölteni, amíg a Lidlben vásároltam Kecskeméten. (Úgy, hogy az akku nem volt előmelegítve, ami az igazán gyors töltés előfeltétele.)

Hogy mire való ez az autó? Utazni, kirándulni, ingázni! Beleülve, bármikor elindulnék vele Olaszországba síelni, Svájcba túrázni, Németországba családot látogatni.

Annyira jó vele utazni, menni, autózni, hogy ennek az élménynek alanyi jogon kellene járni minden autósnak! ☺️

Minőségben, kényelemben pedig sok európai prémiumot leköröz.

Új világ van emberek! Az ázsiai autógyártás rárobban Európára! Nem csak árakban, hanem minőségben is bizony, komoly versenytársat kaptak a németek!

A kérdés csak az: ha valaki 30+ millióért vesz egy terepjárót, kell-e rá prémium brand logó, vagy ez nem számít? Ezt a szintet a német prémium trió súlyos tízmilliókkal többért méri.

Cassandra Wilson helyett ez esetben pedig talán a “Wellhello – Apu vedd meg” passzolna jobban, mert ez “elnöki ügy”!

Disclaimer: nálam járt az autó egy hétvégére, gondoltam a Ti és a magam szórakoztatására írok róla. 😉 Amit olvastatok, az az én véleményem és benyomásom.

KIA EV9 #elnökiügy #teszt #csakúgy 😉

Szerző: Varga Márk Tamás 

Sámán EV9 teszt: https://www.youtube.com/watch?v=oudKm84XkZ8&t=37s