Az egyik legfényűzőbb autószalon, újra megnyitja a kapuit. A kiállítók létszáma hiányos lesz, viszont néhány izgalmas premierre számíthatunk. Szerintetek neki vágjunk Genfnek?
Az autószalonok szerepe, még a Covid-19 előtt kezdett megváltozni, mert az internet gyakorlatilag a rajongó számítógépére vagy okostelefonjára vitte a bemutatókat. Anno ezért kezdtek a nagy nevek elmaradozni a kiállításokról, ami annyit jelentett, hogy a gyárak a pazar standok helyett, másra költötték a pénzüket.
Genf, az autószalonok terén az egyik legnagyobb név. Ez érthető, hiszen 1905-ben rendezték az első autó mustrájukat. Manapság a rendezvény, a GIMS, azaz Genfi Nemzetközi Autó Show néven fut. A csillogás nem véletlen, Genf a pénzvilág egyik fővárosa, a környék pedig mindig vonzotta a tehetőseket. 2024-ben már baráti áron bérelhető standokkal, húsz fölötti megjelenő világmárkákkal, 15 világ és európai premierrel, különleges programokkal lehet számolni. Szóval más a helyzet, mint tíz vagy húsz évvel ezelőtt.
Ki nyer ma?
A hajdani népszerű rádiós zene felismerő verseny címét kölcsönöztem az Év autója választáshoz. A Csikós Zsolt és Gajdán Miklós révén magyar tagokkal is rendelkező zsűri, itt hirdeti ki az idei győztest. A döntőbe jutott autók névsora: BMW 5-ös sorozat, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota C-HR és a Volvo EX30. A Peugeot és a Renault kivételével, az összes modellel sikerült menni. Egy tippet természetesen várok tőletek, hogy melyik típus lesz 2024 Év autója! És, hogy miért!
A felhozatal
Ami tény, hogy márkákból nem lesz túl sok jelen, de talán megér egy utat a Palexpo vásárközpontban megtartott kiállítás. A kiállítók listája nem túl hosszú, viszont pár érdekességre, újjászületésre lehet számítani. A felsorolásban ott a BYD, az MG, a Dacia és az anyacége is. Mellettük ott lesz az Isuzu, a Lucid Motors, a Microlino és a Pininfarina. A helyi kereskedők is felvonulhatnak, a veterános, sportautós és a formatervezést körül járó tematikus részek mellett.
Világpremierek
Amit a legtöbben várnak – és én is nagyon kíváncsi leszek rá – az a Renault 5-nek az elektromos utódja. A Clio elődjét 1972 és 1996 között gyártották és igazi ikonról van szó. A beharangozó tanulmánynál valószínűleg kevésbé lesz dögös a váltó típus, mert – a lemezek alatt – sok alkatrészt (70%) átvesz a jelenlegi Cliótól. De ez a kiállításon kiderült. Ami biztos, hogy 52 kWh-ás akkumulátor kerül az újdonságba és 397 kilométeres lesz a WLTP-s hatótávja, ami igen ígéretes. Az autó hossza 3,92 méter, és a dögös kult autó szerepet fogja játszani a Renault-nál a 134 lóerős motorral szerelt kiskocsi. Ez lesz a váltó típusa kifutott Zoénak, persze korszerűbb, könnyebb formában és jobb vezethetőséggel.
A „népnek” szóló városi villanyautóval is készülnek a franciák, ezt a szerepet az R5 E-Tech alá érkező Twingo kapja. Mert a szintén stílusos utód, igazán elérhető áru, városi közlekedésre szánt elektromos kiskocsi lesz. Fontos adat vele kapcsolatban, hogy nem full fapad masinaként lép színre!
Ha már témánál vagyok, azaz az elérhető áru villanyautóknál, akkor ide jól köthető a Dacia Spring alaposan felfrissített verziója. Amiről előzetesként, egy csomagtartót ábrázoló fotót osztott meg a márka. A Dacia a frissítéssel új szintre emeli a Springet. Muszáj igyekezniük, mert nemsokára több belépő szintű villanyautó is érkezik a piacra.
A belépő áru kis autók mezőnyébe landol az MG3, amiről már pár részlet fotót közölt a gyár. A jó vérvonallal rendelkező kínai márka, a jelek szerint tovább erősíti a piaci részesedését. Az ok, hogy a négyméter körüli kiskocsi elérhető lesz hagyományos benzinmotoros és elektromos verzióban is.
A BYD nem csak a friss Seal U-t hozza el, hanem az egész európai kínálatát. A Lucid jelenléte nem véletlen, mert az amerikai prémium elektromos autókat gyártó vállalat, Európában is terjeszkedik. Nem lennék meglepve, ha a Pininfarina robbantana egy igazi világpremierrel, mivel a Mahindra tulajdonában lévő legendás formatervező irodában, még mindig benne van a bugi.
Konferenciák és programok
A körítés is jónak ígérkezik. Frank Stephensonnak jól fut a formatervező stúdiója, ezért is indította el YT csatornáját. Az új generációs Mini, McLaren és az első BMW X5 tervezője külön standdal lesz jelen Genfben. A szalon alatt megtartott konferenciákon részt vesz még rajta kívül Chris Bangle, akinek a nevét minden BMW rajongó ismeri. És Luca de Meo, a Renault ügyvezető igazgatója is. Hogy csak legnagyobb neveket említsem.
AutóSámán
Fotó: gyárak