Skip to content

BMW i5 M60 xDrive és 520d xDrive – Vitaindító és filozófia szakkör

Mit teszel, ha két új ötös sorozatú BMW-t is kipróbálsz, s mindkettő nagyon tetszik. Miközben a hajtást nézve, tűz és víz a két autó. Elkezdesz agyalni, de nagyon.  

Most egy kis játék következik a számokkal és azzal, hogy milyen háttérrel, melyik verzió, kinek jó. Azaz azt csinálom, hogy különféle szempontok szerint nézem meg a két pazar autót. A közös vonás bennük, hogy azonos padlólemezre épülnek, és a méreteik is egyformák. Ez annyit tesz, hogy 5060 milliméteres hosszhoz 1900 milis szélesség tartozik. A magasságuk pedig 1515 mm. 

Az első vitára adó ok

A kék-fehérek biztonsági játékot játszanak, azaz olyan padlólemezt terveztek, amely befogadja a hagyományos hajtásrendszereket és a tisztán elektromost is. Erről sokat lehet vitázni, igazából az eladási adatok mondják meg, hogy igazuk volt-e bajoroknak. (Az i széria számai itthon és világszerte is jól növekednek.) 

Vagy Stuttgartban tudják a tutit, mikor teljesen más padlólemezre épül az EQE és az EQS, mint a hagyományos hajtásláncú E és S osztály. Elviekben ez megoldás a jobb, mert a nem használandó elemek, pl. kardánalagút és társai, eleve nem kerülnek bele a karosszériába. A hátránya a teljesen az elektromos hajtásmódra tervezett építkezésnek, hogy jóval többe kerül. München egyelőre a vegyes építés mellett tette le a voksát. A Stellantis nagyobb autóinak szánt padlólemeze (STLA Large), szintén a kettős üzemet valósítja meg. Mindeközben a bajoroknál felkészülnek a Neu Klasse néven futó modellek, amelyek már tisztán elektromosautó padlólemezre épülnek. Ami az ismertetett számok alapján tényleg úttörőnek ígérkeznek és igen durván be fogják lendítheti a villanyos eladásokat.

Számok és számok

A legfrissebb 520i adatlapján a tömeg rubrikában 1725 kiló szerepel, az 520d-nél ez már felugrik 1775 kilóra. A tesztelt 520d xDrive 1830 kilót nyom a mérlegen. Az i5 eDrive40-nél a kilók száma 2130-at mutat, aki 340 lóerőnél és 430 Nm-nél többre vágyik (601 LE/820 Nm), annak már a dupla motoros i5 M60 xDrive-ban kell gondolkodnia. Ennél a típusnévnél, az adattáblán 2305 kiló szerepel. 

A legoptimistább összevetés szerint, 300 kg a különbség a 4×4-es dízel és az i5 eDrive40 között. Ha a hátul hajtós 520d-t nézem, akkor ez 355-re szalad fel. Ha a benzines alapmodellel vetem össze, az már 405 kilós súlytöbbletet mutat. A csúcs villanyautót pedig a vele lóerőben és nyomatékban valamennyire partiban lévő benzines vagy turbódízellel szerencsés összemérni. Amiknek még nincsenek meg a pontos tömeg adatai. Valószínűleg, úgy két tonna körüli lehetnek.    

A csomagtartó méreteknél is akad eltérés. Az elektromos kivitelek tulajdonosai 490 literrel gazdálkodhatnak, aki a hagyományos hajtásmódot választja, az 520 liternyi holminak találhat helyet. 

Melyiket válasszam?

Mielőtt elmerülnénk a soha véget nem érő vitában, a fogyasztási adatokról pár szót. Az 520d 6,6-6,7 literes fogasztást produkált nálunk, miközben a hatótávja, közismerten igen nagy. A i5 M60 xDrive-nál a 25 kWh/100 kilométeres értéket mértem. Ez olyan 330 kilométer körüli hatótávot jelent, úgy használva az autót, ahogy a másikkal mentem. Szóval nem volt hidegben ücsörgés, nem játszottam Schumachert és a fogyasztásbajnokot sem, miközben 23 fokos a fülkében vezettem, pulcsiban. Élvezkedés a gyorsulással és az azonnali őrületes nyomatékkal, persze volt.   

A filozófálgatás most indul igazán. És ti is bátran megoszthatjátok a véleményeteket a kérdésről. Legyen ez civilizált véleménycsere, aminek ez az eszmefuttatás az alapja. 

A meglátásom az, hogy sokat segít a döntésben, ha elég pontosan tudod milyen a háttered vagy milyen lesz a közeljövőben. Ha otthon napelemek találhatók a házon és a munkahelyeden is tudod tölteni az autót, akkor a kérdést eldőlt. Mert ez a leggazdaságosabb és legzöldebb módja az autó működtetésének, miközben a BMW alapítója az Ionity hálózatnak. Így új autónál az ár barátibb. Ezért a hosszabb távú közlekedés a gyors töltéssel, már nem annyira az ördögtől való dolog. Ti ezt hogy látjátok?

Utószó

Ha minimál szinten megy az angol, akkor a pár szöveges fénykép segít jobban megismerni az új ötös szériát. Még lentebb olyan grafikákat találtok, ami a hagyományos és a elektromos hajtásláncú modellek technikáját mutatja.

Autósámán

Fotó: BMW