Igen szokatlan élmény, amikor egy olyan előadást hallgat az ember, ahol a jármű csomagtartójának térkínálatát nem literben, vagy centiméterben adják meg, hanem golftáskák számában. De van az a szegmens, ahol már holmi hétköznapi literekkel a kutya sem foglalkozik. Hisz ki tudja megmondani, hogy megfelelően használható célszerszám-e egy csillagos prémium kabrió abból, hogy 295 vagy 385 literes a csomagtere? Mert ugye Herr Spitzenbacher itt már nem a gyerekek felfújható gumimatracát, a piros homokozó dömperét és a nyaralásra becsomagolt 3 bőröndöt akarja elhelyezni, hanem a golf szettet. Az új Mercedes CLE pedig abba a szegmensbe érkezik, ahol golftáskában mérik a csomagteret és ebből kettőt tud befogadni.
Nézd meg a CLE Coupé tesztünk itt!
Budaörs, délután 2 óra, kissé felhős idő, 20 fok, az égalján sötét felhők gyülekeznek, elénk pedig kigurul a mosóból a felkészített új Mercedes CLE cabrio, amivel épp Szentendrére indulunk a sajtóbemutató helyszínére. Több gondolat is cikázik a „fixtetős” fejemben. Vajon nincs hideg a cabriozáshoz egy szál ingben? Ha leszakad útközben az ég a belvárosi csúcsforgalomban, megázunk, vagy lesz időnk becsukni a tetőt? De mi van, ha épp nem tudunk kellőképp lassítani hozzá? (Araszoltam én már München egyik 4 sávos útján szemerkélő esőben bő 10 éve próbálva becsukni a tetőt.) Aztán bevillan a sajtóanyagban látott adatsor: az új CLE menet közben is 20 másodperc alatt nyitja és zárja a tetejét akár 60km / óráig. Oké, így nagy baj nem lehet. Az pedig nyilván nem opció, hogy eljövünk egy kabrió sajtóbemutatóra és belülről nézzük a tetőkárpitot egész úton. Jöjjön hát a sunshine, lobogjon a haj (bocsi Sámán 😉) és szóljon a zene!
A Mercedes CLE cabrió és mondjuk egy AMG GT (a Mercedes legkeményebb sportkupéja) közötti számos különbség egyike (túl például az olyan apróságokon, hogy az előbbi teteje nyílik, az utóbbié pedig nem), hogy a CLE cabrio elől „hordja” a nyitható spoilerét (légterelőjét), nem pedig hátul, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. Pontosabban nem legelöl, inkább középen, a szélvédő tetején húzódik végig. De ennek nem is a stabilitásban van feladata, hanem abban, hogy menet közben csökkentse az utastérben kialakuló légörvényeket, hatékonyabbá tegye a klimatizálást és növelje a menetkomfortot. No ezt a kis légterelőt hívja a Mercedes Aircapnek.
Az M1/M7 bevezetőre felhajtva felnyitom az Aircap-et, ablakok felhúzva, de a borongós, hűvösebb időnek (és a csomagtartóban pihenő hátsó szélfogóhálónak) köszönhetően még nem az igazi a komfort, így bekapcsoljuk a legendás Mercedes „légsálat” (Airscarf), ami meleg levegőt fúj a két első ülésen az ember tarkójára. Ez elsőre olyan érzés, mintha valaki lágyan elkezdené cirógatni a nyakad, kicsit bele is borzong az ember. Ám határozottan növeli az utazási komfortot.
Így már nincs más hátra, mint élvezni az utat… a zsúfolt városban. Az araszolás közben van időnk ismerkedni az autó belterével, elektronikai rendszereivel és komfortjával. A belső tér ízig-vérig prémium Mercedes élmény. Kiváló anyagokkal, jó minőségű, szépen kidolgozott, szemet kényeztető részletekkel találkozunk mindenhol. Az új modell a C és az E kabriók helyére érkezik és ezek erősségeit igyekszik egyesíteni. Amit kapunk, az egy 4 személyes kabrió, ami igazán 2 fő részére tágas, ám nekik igazi luxus cirkáló bőséges térrel. A hátsó szélfogót felhelyezve országúti, esetleg autópálya tempó mellett is komfortos lehet az utazás még nyitott tetővel is. Az első két ülésen menet közben is kényelmesen tudunk beszélgetni, a magával ragadó zenei élményről pedig az opcionális 17 hangszórós Burmester hifi gondoskodik, ami csodásan betölti a teret. A Pilis kanyargós és változatos minőségű útjain egyszerre érezzük át a sportfutómű erősségeit és gyengéit is. Igyekeztek a mérnökök megtalálni az egyensúlyt a mercedeses komfort és a sportos karakter között, ám én azt gondolom, hogy a hazai utakon az adaptív futómű beikszelése igen hálás opció lehet a konfigurálás során.
Remek hír, hogy két 6 hengeres benzines erőforrás is felkerült a palettára a 4 hengeres turbómotorok mellé, így a downsizing trendjével itt még dacol a Mercedes. Ami számomra meglepő volt, hogy rendelhető dízel motorral is az autó. Az ok a Mercedes szempontjából egyszerű: van ilyen motor raktáron, ha igény mutatkozik rá, miért ne kínálnák vele az autót? Én inkább azt nem értem, hogy miért vesz valaki kabriót dízel motorral? A kabrió műfajhoz egy kellemesen mormogó benzinmotor kell, vagy egy hangtalan elektromos hajtás. Ez utóbbira azonban még várnunk kell, de egyszer talán ilyen is lesz a palettán. Tessék hát benzines kabriókat venni! 😊
Az új CLE-vel egy igazi ritkaságnak számító, prémium kabriót mutatott be a Mercedes, ami fantasztikusan néz ki, jó vele utazni és kanyarvadászatra is remek partner. Az ember ebben utazva az autós társadalom hétköznapi szürkeségétől elszakadva érzi magát, minden percet élvezve, úri szintre emelve a közlekedést. A 4 hengeres modellek karaktere nekem kevésbé volt megnyerő, én biztosan az egyik 6 hengeres erőforrást választanám hozzá, macchiato-bézs bőrbelsővel, kék fényezéssel, fekete tetővel. Az autó 24 millió forinttól indul alapáron, innen lépegethetünk felfelé a konfigurátorban egy új saját stílusikon összeállítása során.
Varga Márk