A Renault kihasználta a hazai pálya előnyét a Párizsi Autószalonon, és megmutatta a korábbi típusának az újragondolt kivitelét. Fáj a szívem.
Ezt értsétek úgy, hogy tényleg fáj, ugyanis láthattam előben és körbe jártam alaposan. Rájöttem, hogy miért „ütött” nagyot: az autó igazi karakter, igen erős egyéniség. Ez minden porcikájáról süt. Ez az a dolog, ami a mai autók többségéből hiányzik, és ebben a prototípusban megvan és jól érzékelhető.
A kissé szögletes autóformákat, mostanság a Hyundai hozta divatba. Az Ioniq 5-el, és a megvalósulás felé elindult N Vision 74 sportkocsival, és az új Santa Fe sem „panaszkodhat”, hogy nincs elég él rajta. Sokat lehet időzni a dobozos, azaz boxy forma részletein, belül is folytatódik a retró hangulat. Szerencsére képernyőkkel nem rontották el a belsőt.
A technika
A lemezek, azaz a Galaktikus barna fényezés alatt szénszálból készült elemek találhatók, az autó váza is ebből az űrhajózásból és hadiiparból indult, különleges matériából készült. Az előbbi mondatból gyorsan leszűrhető, hogy a prototípusból nem valószínű, hogy lesz széria autó… Pedig egész jók a számai.
Ez annyit jelent, hogy 17 centivel szélesebb az eredeti modellnél, a mérlegen pedig mindössze 1400 kilót nyom. A legjobb az egészben, hogy a 270 lóerős motor a hátsó kerekeket hajtja. Mivel elektronok mozgatják – akár az Év autója címet megnyert Scenic E-Tech-et – így bűnmentes, azaz kibocsátásmentes lehet az élvezkedés. Az autó tömege úgy lett a fenti érték, hogy elsőrangú kárpitozást kapott az utastér és az ülések is hihetetlenül jól néznek ki!
A széria
A franciák ügyesen dolgoznak a márkanév erősítésén. Ennek része, hogy külsős, nem autós formatervezőket hívtak meg, hogy segítségükkel varázsolják XXI. századivá a korábbi legendás típusokat. Elsőként az R4 kapott dögös szabadidő-autós utódot, majd Renault 5 Turbo következett, utána jött az R5 Alpine, ami meg is valósult. És így érkeztünk meg az R17-hez.
Ez a modell, már kevésbé közismert az átlagember előtt. A típus Magyarországon jobban köztudatban lehet a rali rajongóknál, mert az örökös hazai bajnok, és kétszeres rali EB harmadik Ferjáncz Attila, az R17 Gordinival szerzett két magyar bajnoki címet (1976-77).
Az alkotó
A Peugeot 508-at és más csodás oroszlános autót alkotó Gilles Vidal is dolgozott az R17 Restromódon. A munka oroszlán részét viszont a francia formatervezés fenegyereke, Ora ïto végezte. Aki gyermekkorában élőben is sokat látta az 1971 és 1979 között gyártott autót, mivel 92 ezernél több készült belőle. Az R17 különlegessége az volt, hogy az első kerekeit hajtotta és a ma elterjedt, keresztben lévő motort és váltót használt. Ez akkoriban még úttörő technika volt, ugyanis az 1970-es évek végén is születtek hátsóhajtású, orr motoros népautók (Pl. Ford Escort).
A Gorenjének komplett konyhát, és háztartási gépeket tervező művész, dolgozott még az Adidas-nak és a Nike-nak is. Miközben pihenésképpen étterem és hotel belsőket rajzolt, az Alstomnak pedig megtervezte Nizza különleges villamosait és a Marseille-ben futó metró kocsikat… Nemrég meg az R17-et.
AutóSámán
Képek: Ora ïto, Renault