Skip to content

Hyundai Ioniq 5: Frissült a pixelbajnok!

A Hyundai Ioniq 5 első generációja diszruptörként érkezett a piacra 2021-ben. A villanyautóktól ódzkodók egyik legnagyobb kifogásába szállt bele pároslábbal: 18 perces töltési időt kínált (10-ről 80%-ra), amit előtte csak a Porsche Taycan tudott felmutatni 3-4x-es áron. Formailag is rendhagyó lett az autó, kívül-belül karakteres, jól felismerhető designt terveztek hozzá. Ezt az autót finomhangolták most egy kicsit, hogy a technológia fejlődésével lépést tudjon tartani és néhány gyengeséget elhárítsanak. A frissített modell belépő változata járt nálam. A facelift változásait tekintve, külsőre többnyire csak a lökhárító és a felnik változtak. Az érdemi fejlődés a beltérben és az akkumulátor kínálatban volt.

Miért a töltés kérdéskörét említettem először? Mert ez lett az elektromos autók kritikusainak egyik gumicsontja és ez az Ioniq 5 egyik erőssége. Bár az autósok többsége a hétköznapokban csak városban vagy helyközi közlekedésben használja az autóját, mégis gyakran hivatkozik arra, hogy a dízel Passatjával elmegy 1000-1200 akár 1400km-t is megállás nélkül. Ami nyilván nonsense. Még ha az autó tudja is ezt, az ember nem. Hacsak nem fakírok vagyunk, egy hosszabb utazás során 2-3 óránként az ember megáll egy üdítő- / kávé- és mosdószünetre. Az Ioniq 5 pedig egy ilyen megálló ideje alatt újabb 250-300km hatótávot képes magába szívni.

De nézzünk rá először a formatervezők munkájára. Az autó designjában kívül-belül visszatérő elem a pixelek és az azokra hajazó motívumok. A szögletes LED nappali menetfény pixel texturát kapott, ahogy a két lámpa között plexi árnyékában is pixeles mintázat húzódik végig. A hátsólámpák szintén nagyobb kocka formájú LED pixelekből épülnek fel, mely mintázat végigfut az autó hátulján. De találunk négyzetes mintákat a kilincseken, tükrökön és a beltérben is az üléseken, kormányon, műszerfalon.

Ami az autó kontúrjait illeti, első blikkre – főleg fényképeken – az ember egy klasszikus hatchback / ferde hátú avagy VW Golf formát lát, ám az ott megszokottnál 40-50cm-rel hosszabb és kb 20cm-rel magasabb az Ioniq 5. Ez tulajdonképpen egy csapotthátúnak álcázott crossover. A hátsó ajtók akkorák, mint egy hosszított 7-es BMW-n, a lábtere láttán pedig az e téren edzett Skoda Superb tulajdonosok szeméből is kicsordul a könny. Amikor beülünk az autóba, a tágas tér és a világos burkolatoknak köszönhetően rendkívül szellős, légies hatás fogad bennünket. A tér igazán nagy lett, de az ablakok mérete, a világos tető, az ajtók és ülések mind-mind növelik a térérzetet. A hátsó üléssor állítható háttámlájú, aminek köszönhetően akár félig fekve is utazhatunk. De lehetőség van az üléseket külön-külön is előre-hátra is mozgatni, amivel érdemben tudjuk növelni a csomagtér méretét is úgy, hogy még mindig marad elegendő lábterünk hátul. Én kb. 10cm-vel húztam előrébb úgy a hátsó üléssort, hogy még mindig nem ért hozzá a térdem a vezetőüléshez, ami rám volt állítva (én 184cm magas vagyok). Ezzel pedig +10cm-nyi rakodótér nyílt a csomagérben. A csomagtér rendben van, de nem óriási – kicsivel 500 liter felett van – ám az ülések mozgatásával tudunk ezen növelni. Elől is kapunk egy plusz tárolót (frunk) a „géptető” alatt ami a hátsókerék hajtású modell esetén 57 literes, az összkerekes esetén pedig 24 liter.

Az autó beltere esetén azonban muszáj megemlíteni, hogy a tesztelt modell burkolatai bár vizuálisan mutatósak, ám kemény kopogós műanyagokkal találkozunk szinte mindenhol. Számomra ez az Ioniq 5 leggyengébb pontja: a sok kopogós műanyag felület engem zavart, bár idővel megbékél vele az ember. Érdekes tény, hogy a Hyundai – Kia csoporton belül a Hyundait pozícionálják az elegánsnak, a KIA pedig a sportos szerepkört kapta, mégis a Hyundai esetén jellemzőbb a kopogós beltér.

Szerencsére zongoralakk kevés van ma már az utastérben, a beltér összhatása harmonikus, az ülések kényelmesek és kellemes, szép szövegkárpitot kaptak annak ellenére is, hogy ez a legolcsóbb felszereltség. A műszerfalon a legfontosabb funkciók (fontosabb menük és klíma) fizikai vezérlőket vagy dedikált érintőgombokat kapott, ahogy az ülések és a kormány fűtése is. Ez utóbbiak a facelift alkalmával kerültek a megváltozott középső blokkra egyből a könyöklő elé, ahonnan kényelmesen elérhetőek. A kormány mögé és a középkonzolra is egy-egy 12,3”-os jó felbontású kijelző került, remek minőségű kameraképpel. A facelift során a kijelzők körüli panelek fehér burkolatát feketére cserélték, ami sokkal elegánsabban mutat. Az autó központi rendszere is komoly frissítésen esett át, kapott egy továbbfejlesztett navigációt, új menürendszert és működésében is gyorsabb lett. Az új navigáció már megbízhatóan tervezi az utunk során szükséges töltőket és jól becsüli az érkezési töltöttségünket is. Az autó menetzajszintje alacsonyabb lett és a futóműve is ügyesebb.

A facelift egyik talán legfontosabb hozadéka, hogy nagyobb akkumulátort kapott az Ioniq 5, ami így már bruttó 84kWh, nettó 80kWh kapacitású. Ezzel folyamatosan 130 km/h-s autópályás utazás alatt is 300km feletti hatótávot tud az autó. Én a Kecskemét – Budapest – Kecskemét (BP, Clark Ádám térig be, majd onnan vissza) szokványos etapomat, ahol 130 tempomattal közlekedek az autópályán 57%-os maradvány töltéssel abszolváltam a tavaszi kellemes időben. A teljes megtett táv így 182km volt 21kWh-s átlagfogyasztással. A nagyobb akkuval és a hátsókerék hajtással az autó WLTP hatótávja 570km.

Az Ioniq 5 ára 16,3 millió Ft-ról indul a kisebb akkumulátor esetén (63kWh) és 17,8 millió Ft a 84kWh-s csomaggal. Ezért kaptunk egy kiválóan működő vezetéstámogató rendszert (ami veri a Tesla Európában kínált autopilotját), kifejezetten tágas, világos utasteret, jó felszereltséget és 18 perces töltési időt 10-ről 80%-ra DC (300kW+) töltőkön. A beltér ránézésre jó minőségű, kellemes, bár sok helyen kopogós műanyag a felület. A magasabb felszereltség esetén ez javul némiképp. Jellegzetes, letisztult kissé tanulmányautószerű formavilág jellemzi bohém részletekkel, amik feldobják az autó hangulatát. A teszt alatt 20,7 kWh lett az átlagfogyasztásom (764 km megtétele során), amiben nagy arányt képviselt az autópályás közlekedés is.

Hogy alapfelszereltségben vállalható-e az Ioniq 5? Azt gondolom, hogy igen. Olyan kényelmi extrák maradnak ki az autóból ilyekor, mint az elektromos ülésállítás, az elektronikusan nyíló kilincsek, vezetéknélküli telefontöltő vagy épp a hátsó keresztforgalom figyelő rendszer. Ezek nélkül is remek az autó, de igény esetén +500e Ft-ért bekerülhetnek az autóba. A motor 228 lóerős teljesítménye pedig ideális dinamikával gyorsítja az autót mind kisebb, mind nagyobb tempónál.

Varga Márk

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük