Egy ideje nagy divat elektromos autós céget alapítani. Ami elviekben kiváló üzleti lehetőség és a környezetnek is jó. Most a legjobbak következnek: Tesla és Lucid Motors.
Négy cikkben járom körül az elektromos autós startupokat, magyarul a nulláról indult villanyautós vállalkozásokat. Hiszen jó ideje megkerülhetetlenek az olyan kifejezések, mint a zöld mobilizáció és a környezetvédelem. A téma, hogy honnan indultak és hová jutottak. Először a csúcsliga következik, ahol már a pénzügyi hullámvölgyekből már kevesebb van a mindennapokban, de a befektetők meggyőzése és a piacon történő teljesítés azért még sok munkát igényel. Ha ez a nyomás nem lenne elég, ott vannak a hagyományos autógyárak, amelyek már egész jó termékeket kínálnak elektromos autó fronton.
Az elektromos járművek hőskorának pillanatai: a Tesla születése
A Tesla Motors-t 2003-ban alapította Martin Eberhard és Marc Tarpening. Nem sokkal később csatlakozott hozzájuk Ian Wright, Elon Musk és J.B. Straubel. Musk 2004-ben, 6,5 millió dolláros befektetéssel erősítette a pozícióióját a cégben, aminek célja, hogy olyan elektromos autót hozzanak létre, amely saját fejlesztésű elektromos motor, szoftver és az akkumulátor köré épül. Azaz olyan autógyár született, ami egyben technológiai cég is. Ehhez a felfogáshoz tartják magukat ma is.
A Tesla elért eredményei előtt le a kalappal, mert 2008-ban jöttek ki a Lotus Elise alapú Roadsterrel, ezt követte a még mindig frissnek ható Model S (2012). A Model 3 és az Y segített felfuttatni igazán a termelést, ami jól előkészítette a terepet a közeljövőben érkező valódi nép Teslának, a legkisebb modellnek. Mostanság került a kínálatba Cybertruck, ami kisteherautó fronton próbál forradalmat csinálni. A piaci elsőség, a jó eladások és a haladó technika ellenére a kép nem ennyire szép és jó.
Az elektromobilitás pionírjai: a Tesla és Musk árnyoldala
Elon Musk megjelenése után nem sokkal a cég alapítói „önként és dalolva” távoztak a vállalattól. A márka szinte egyet jelent a nagyot mondások és az ígéretek cunamijával, amelyek jó esetben a beígért dátumtól sok év késéssel valósultak meg. Miközben az autók minősége jó sokáig, hmm, hagyott rendesen kívánni valót maga után.
Közben az is kiderült, hogy Musk talán a világ legjobb „csomagolás technikusa”. Ha kicsit jobban megfigyelitek, a gyártási költségek csökkentését, azaz minél kevesebb kábel, kapcsoló és alkatrész használatát nagyon jól elfedik a „teslás belső formaterv” kifejezéssel. Az autók tervezésénél és a gyártásánál a költségcsökkentés körül forog minden. Ezért lehet csak a fekete és a fehér belső színvilág között választani és a nem alap külső színek is ez miatt szuper drágák.
A legfrissebb véleményes dolog a Teslával kapcsolatban az a giga castingnak nevezett, azaz nagyobb karosszéria részek egyben kiöntési technológiája. Erre valószínűleg kitérek jobban a közeljövőben, mert az az érzésem, hogy ez megnyitja az utat az „eldobható” autók felé. Ami környezetvédelmi szempontból nem annyira szerencsés.
Teflon Elon
Amit érdekes még megfigyelni a Teslával kapcsolatban, hogy a Teflon Elon kifejezés mintha tényleg működne. Azaz a vásárlókkal teszteltetett kiforratlan technológiák használata, a nagyon durva adat és a videó szivárgások ellenére a cég él és virul. És ez csak két eset a sokból, ami nehezen értelmezhető. Egy átlagos autógyárat efféle dolgok után a sajtó már apró darabokra szedett volna, és a részvényeik mélyrepülésbe mennének. Muskról és a vállalkozásáról pedig ezúttal is lepereg minden kritika.
Az innováció versenye: Tesla és Lucid Motors harca a villanyautók világában
Az 2007-ben indult Lucid Motors-t, a Tesla Model S-en is dolgozó Peter Rawlison és a Tesla korábbi elnökhelyettese, Bernard Tse alapította. A Kaliforniában indult vállalkozás luxus minőségű elektromos autók gyártására szakosodott. A kezdeti évek itt sem voltak könnyűek. Sokat lendített a dolgokon és az Arizona államban lévő gyárnak a megépítésén, hogy a Szaúd-Arábiai befektetési alap üzletet látott a Lucid Motorsban (2018). Abban a cégben, amely mostanság írt alá együttműködési megállapodást az Aston Martinnal. Az üzlet lényege, hogy az amerikai vállalat szállítja a kékvérű sportkocsi gyár jövőbeli elektromos autóihoz a technológiát.
Az új kezdeményezések nyomában
Az első autójuk a 2021 szeptemberében kijött Lucid Air volt. A gyártást igyekeznek felgyorsítani, ez a későbbi Szaúd-Arábiában létrehozandó üzem is segíti. 2022-ben 7180 darab autót készítettek, szóval lehet hova pörgetni a számokat. A 2023-as Los Angeles Auto Show-n leplezték le a második típusukat, ami egy luxus szabadidő-autó. Érdekesség, hogy ez más padlólemezre épül, mint a számos díjat bezsebelt és brutálisan gyors és ezer kilométer feletti hatótávot is tudó Air.
AutóSámán
Fotók: Lucid Motors, Tesla