Skip to content

Elektromos autós startupok – Nehéz fiúk

A közlekedés zöldebbé tétele nehezen megy a teherfuvarozás megreformálása nélkül. Az elektromos autós startupok között akad jó néhány, amelyik a teherautókat és a haszonjárműveket vette célba.

Az egyik számítás szerint a közlekedési szektor a globális széndioxid kibocsátásnak mindössze a 14 százalékálért felelős. Ahhoz képest, hogy milyen kicsi az aránya, egész jól elindult zöldülés útján. Remélhetőleg más területek is ennyire aktívak a környezetvédelem terén, még akkor is, ha nincsenek annyira a figyelem középpontjában, mint az autó.

Villanyautós forradalom motorjai: az elektromos teherautós startupok

Nem vettem félvállról az elektromos autós témát, hiszen fajsúlyos ügyről van szó. A legjobbakkal kezdtem, azaz a Teslával és Lucid Motors-al. Őket követte a két r betűs cég, a Rivian és a Rimac. A harmadik részben azokról volt szó, akik nagy reményekkel indultak, de kétséges a befejezése a történetnek.

Ami megnyugtató, pontosabban igen megnyugtató, hogy a teherautókra szakosodott hagyományos autógyárak is komolyan elindultak zöldebbé válás felé. Mindkét lehetőséget megragadják, azaz a szuper gyorsan tölthető, hidrogénnel működő üzemanyagcellát és az elektromos vonalat is. És persze ott a Semi. Ami hozta a teslás formát, azaz a megjelenése után sem tudunk túl sok konkrét adatot a dögös villanyteherautóról.   

Angol-orosz együttműködés a zöldebb teherautókért

Az Arrival egész jónak kinéző, innovatív, azaz újító ötletekkel próbálta meghódítani a buszok és teherautók világát. A 2017-ben indult projekt mögött a hajdani orosz tömegközlekedési miniszter található. Denis Sverdlov, a Prodrive versenyautó-építő vállalkozás városában, Banbury-ben indította el az Arrival Limited nevű céget. Aminek az elődje 2015-ben startolt. A céljuk elektromos buszok és haszonjárművek készítése. A kínálat a kisebb csomagok kihordására tökéletesen alkalmas járművektől indult, a csúcsot a buszok jelentették. A tetszetős járművek mellett az úttörő ötlet az volt, hogy 10 ezer négyzetmérteres, kicsi gyárakban történt volna a gyártás. Nem messze a felhasználóktól. A tervek és a 160 lóerős motorral hajtott haszonjárművek és buszok egész jónak bizonyultak, mert a Hyundai/Kia csoport befektetésekkel foglalkozó részlege, 2020-ban 100 millió eurós részvényvásárlást hajtott végre náluk.

A pozitivitást tovább növelte az angol Királyi Posta és a UPS előszériás autó próbája. Amit az utóbbi vállalat, 10 ezer darabos rendelése koronázott meg. A jól kinéző autók és a kezdeti sikerek ellenére csődöt jelentett az Arrival.

A munkaterepjárók zöldítése

Peter Bollinger, New York Hobart negyedében indította a Bollinger Motors-t, aminek első termékét 2017-ben leplezték le. Ez egy igazi munkás célokra használható, modern, praktikus és teljesen elektromos terepjáró volt. Mire modellcsaláddá nőtt volna a B1 és a kisteherautó változata, a cég a fókuszt áttette a Deliver-E néven futó furgon és haszonjármű család fejlesztésére.

 

A Detroit közelében működő vállalkozás 2018-tól már a műfajban megszokott gördeszka alvázon futó haszonjárműveket fejlesztette. A változás nem csak ez volt, hanem az is, hogy 2022-ban a Mullen Automotive vált a cég részvényeinek a 60 százalékának a tulajdonosává. Így jobban tudtak a haszongépjárművekre figyelni, mert ezekkel több pénzt tudnak keresni, mint a szűk rétegnek szóló villanyterepjárókkal.

A haszonjárművek innovátora

Azaz újítója. A Nikola is követi a Bollinger mintáját, és nem lennék meglepve, ha a céggel közösen dolgozó Iveco idővel megvenné a Trevor Milton által alapított vállalkozást. A Nikola sztorija kanyargósabb az átlagosnál, mivel a cégvezető a részvényesek megtévesztése című játékot egész jól játszotta. Ennek az eredménye az lett, hogy már nincs a vállalatnál.   

A 2014-ben indult startup ezt is túlélte, és végre elkezdte a kiszállításokat. Az Iveco alvázat és fülkét használó járművek tisztán elektromos és hidrogénnel működő üzemanyagcellás kivitelben is elérhetők. Az olasz haszonjárműves óriás szorosabbra fűzte az együttműködést, ennek egyik eredménye, hogy Európában a saját nevén forgalmazza a Nikola zöld nyergesvontatóit.

A legjobb haszonjárműves zöld startup?

A végére maradt a Volta, a svéd-angol együttműködésben készülő teherautó, amely a városi áruszállítás úttörője akar lenni. Ezen a téren igen innovatív a 2019-ben alapított vállalkozás. Ugyanis az áruterítő teherautójukat komoly elektronikai támogatással szerelték fel, ami annyit jelent, hogy a fülke közepén ülő sofőrt kamerák hada segíti.

A vállalkozás életét ezúttal az akku beszállítója, a Proterra csődje kuszálta össze. Ezen a téren a megoldást a Volvo észak-amerikai teherautós üzletága jelentette, így az is lehet, hogy a svédek a Volta megmentésében is segítenek. Ezzel nem csak az akkutechnológiás szaktudáshoz jutnának hozzá, hanem a Volta jónak ígérkező járműveihez is. A reményt az adja, hogy már több ezres megrendelést begyűjtött a vállalat.    

AutóSámán

Fotó: Arrival, Bollinger, Nikola, Tesla