Skip to content

A két r betűs – Rivian és a Rimac villanyautós startup sztorija

A villanyautós startupokat bemutató cikksorozatom következő részében ismét sikeres cégekről írok. Az egyik székhelye pár száz kilométerre található tőlünk!

Közös mindkét vállalkozásban és a korábban körbejárt Lucid Motors-ban, hogy körülöttük jóval kisebb a felhajtás és a „tűzijáték”, mint ami a Tesla körül található. A Rimac története nagyon emberi, és jól megmutatja, hogy milyen az, ha a zsenialitás, a nagyban gondolkodás és a kitartás találkozik. Hihetetlen Mate Rimac sztorija, mert 2009-ben, húsz évesen alapította a Rimac Automobili nevű céget… Az elektromos autós dolog onnan jött, hogy volt egy drift BMW-je a horvát fiatalembernek, és ezt alakította át elektromos hajtásúra. Amivel egy halom rekordot felállított.

Villanyautós startupok: új szereplők a közlekedési piacon

Innen a sztori már-már mesébe illő, a végeredmény pedig hihetetlen. Érdemes elolvasni és megnézni az idén 35 éves fiatalemberrel készült interjúkat, mert sokat lehet belőlük tanulni. Minden téren.

Az eredmények távirati stílusban a következők: 2018-ban forgalomba került a Rimac Nevera elektromos szupersportkocsi, amellyel számtalan sebesség- és gyorsulási rekordot döntöttek meg. A 2150 kilós és 1940 lóerős autó technikáját használja a Pininfarina Battista olasz sportgép is.

A Rimac által kifejlesztett technológia színvonala a legjobban úgy mérhető le, ha megnézzük, hogy kik használják. Az akkumulátorok vásárlói között megtalálható az Aston Martin. A kékvérű angol márka a Valkyrie-ban alkalmazza a Rimac termékét. A Koenigsegg, szintén a különleges akkumulátor végett fordult a horvát vállalathoz.

Az elektromos ”agytröszt” kifejezés bátran használható a Rimac-ra, mert a Hyundai/Kia cégcsoport szintén a szakértésért cserébe szállt be a horvát cégbe. A VW csoportnál a szándék hasonló volt: 2018-ban 10 százalékos részvényvásárlással nyitottak. Mate Rimac nem engedte át az irányítást a vállalatánál, a Rimac Group 55 százaléknyi részvénnyel fő tulajdonos a Bugattival közös vállalatban. Ez a megállapodás, és az, hogy ezzel gyakorlatilag a Rimac „kezébe” adták a Bugatti jövőjét, nagyon magas szintre helyezi a szomszédos országban működő vállalatot.

Az elektromos álomgyár: villanyautós startup, ami a közlekedési szektor meghódításával kacérkodik

Robert „RJ” Scaringe, a világ egyik leghíresebb műszaki egyetemén, az MIT-n végzett. A ma már három gyerekes családapa 2009-ben alapította a floridai indián folyóról elnevezett cégének az elődjét. A vállalkozás elektromos autók gyártására specializálódott. A befektetők iránti hajsza, a tőzsdére lépés, a Covid-19 és az utána elszabadult infláció a Rivian alapítójának is okozott jó pár ősz hajszálat.

RJ Scaringe, Chief Executive Officer von Rivian

Az első nagy lépést a hajdani Mitsubishi gyár megvásárlása jelentette, miután bemutatták az R1T és az R1S típusokat. Az azonos technikára és a műfajban bevált gördeszka alvázra épülő kisteherautó és a szabadidő-autó igen kifinomult és ötletes gépek. Igazi prémium termékek.

Fenntartható közlekedés

A Rivian gyors felemelkedésében sokat segített a Ford részvényvásárlása. Érdekessége az ügyletnek, hogy a kék ovál nem sokkal később kiszállt az üzletből. Anyagi haszon azért származott a közös tevékenységből, mert az autógyár drágábban adta el a részesedését, mint ahogy vette.

Az Amazon beszállása pedig rendesen bepörgette a tervezett haszonjármű-választék kialakítását. Mivel a kiszállításos üzlet hihetetlenül pörög, ezért a csomagkiszállító óriással közösen megalkották az ideális futárautót. A 14, 20 és 25 köbméteres rakterű haszonjárművekkel kapcsolatban a legfrissebb hír, hogy nemrég megnyitották a rendeléseket mások előtt is. Így, aki a csomagkézbesítési üzletágban dolgozik, az már gondolkodhat a Rivian masinájában is. A Mercedes haszonjárműves részlegével történő együttműködés a jelek szerint kútba esett.

Az amerikai cég 2023 harmadik negyedévében 16.300 autót gyártott. Ez a szám és az eddigi elkészített 65031 darab autó jól mutatja, hogy lehet hova fejlődniük. A haszonjármű családon túl, a remény másik elemét, a kisebb méretű padlólemezre épülő szabadidő-autó, 2025-ös megjelenése jelenti.

AutóSámán

Kép: Rimac, Rivian, Amazon