Ritka az annyira különc, bohém autó, mint egy Mini. A Countryman a Mini legnagyobb autója, melynek minden porcikájából az sugárzik, hogy itt a kreatív designer csapat szabadkezet kapott, hogy egy rendhagyó és igazán szerethető kis SUV-t készítsenek. Bár a burok alatt egy BMW X1 / X2-es rejtőzik, erről csak egészen apró részletek árulkodnak.
Az autó utastere tele van bátor design megoldásokkal, rendhagyó anyaghasználattal és megmosolyogtató részletekkel. Amikor kinyílik az ajtó, az első, ami elragadja a tekintetünket, az a 24cm-es kerek(!) OLED központi kijelző a középkonzol tetején. Ez az elsődleges információforrás az autóban. A formája egészen extrém és meghökkentő, nem láttunk még ilyet más gyártónál, a kivitelezése pedig példás: gyönyörű grafikus felületek, kreatív szoftver design, éles kép, élénk színek jellemzik. Körülötte kötött textil borítású műszerfal és ajtóborítás, amit az autóiparban már megszokott LED csíkok mellett, a műszerfal felületére vetített (a vezetői profil szerint változó színű és formájú) színes fények tesztnek még rendhagyóbbá.
A kijelző alatt találjuk a szintén atipikus (bár a Minikben visszatérő stílusú) kapcsolókat, amik régi billenőkapcsolókat elevenítenek meg. Egy-egy ilyenre került az autó sebességváltója, a vezetési profilok váltása, valamint egy tekerő kapcsolóra a „start” funkció. A kormány 3 küllőjéből az alsó egy szőtt textil küllő, ami inkább design, mint funkcionális szerepet kapott, de annak zseniális. Előttünk – a kormány mögött – nincs hagyományos kijelző, viszont odakerült egy minden fontos információt kivetítő, felnyíló üvegre vetített HUD (head-up display). Az üveglapra vetített HUD nagy előnye, hogy polárszűrős napszemüvegben is jól látni (ellenben a szélvédőre vetített szokványos megoldásokkal). A középkonzol alatti tároló ránézésre egy különálló Mini feliratos doboz, ami tovább erősíti az autó belterének különleges hangulatát. Az ülések igényesek, komfortosak, jó tartást adnak, a vezető oldalon memóriás, masszírozós üléseket kapunk, ám a szellőztetés opciója hiányzik. Visszatérő gyengepont a BMW csoportnál az ülésmasszírozás erőtlensége, sokkal határozottabb és hatékonyabb megoldások vannak már, akár más német gyártóknál is.
Képek alapján a külső méreteit könnyen alulbecsüli az ember, mert a formája vizuálisan kisebbnek hat, mint amekkora. Ugyanakkor az autó 1,64 méter magas és 4,45 méter hosszú. Külső méretében közel megegyezik az aktuális BMW X1 / X2-essel, ám belsőre az X2-nél egyértelműen tágasabbnak érződik. A fejtér hátul is nagy és a csomagtér is megfelelő ebben a méretkategóriában (460 liter). Az óriási panoráma üvegtető nyithatósága örömteli részlet az egyre gyakoribb fix üvegtetős autópiacon.
Ha pedig a rendhagyó és bohém megoldásokról beszélünk, nem hagyhatjuk ki a fényszórókat sem: az autó kizárásakor az első és hátsó lámpák kisebb fényjátékkal (animációval) fogadnak bennünket, aminek a végén az autó a bal első fényszórójával ránk kacsint (megvillantja azt 😉). Az első és a hátsó helyzetjelző és nappali fény világításának képét (designját) pedig 3 különböző stílusra állíthatjuk be, közülük az egyik a hátsó lámpákon az angol zászlót formázza.
Az autót vezetni jó érzés, kezes, jól fordul, szépen manőverezhető, jól belátható jármű. A városban ideális a mérete, könnyű vele parkolni, különösen a jó képet adó, körkörös kamera rendszerrel és parkolást támogató képességekkel, melyek mind a BMW testvérmodellekkel azonosak. Az autó képes többféle módon ki- és beparkolni (párhuzamosan és merőlegesen is) és igény esetén az utolsó 50 métert önállóan visszatolatja nekünk, ha pl. egy kanyargósabb udvarból, vagy zsákutcából kellene kijutnunk.
A futómű hangolása sportos, feszes, de a magas építésű jellegét nem tudja elrejteni: időnként kissé billeg, kanyarban nem annyira ügyes és stabil, mint a BMW iX2-es. Utóbbi, 1 héttel korábban járt nálam, és az egyértelműen stabilabb volt úgy, hogy nem volt keményebb a futóműve. Talán a kulcs az autó alján végigfutó akkumulátor pakkban rejlik, ami ad egy plusz stabilitást az alacsonyabb súlyponttal a BMW iX2-nek – ez ugyanis egy benzines Mini volt.
A tesztautóm motorja egy 1,5 literes, 3 hengeres, 170 lóerős erőforrás, amiből egy duplakuplungos steptronic váltón keresztül érkezik az erő a kerekek felé. Én nem igazán szeretem ezeket a motor-váltó kombinációkat, mert kényelmetlen a kisebb köbcentis turbós motorok lassú reakcióideje. Elindulásnál kifejezetten zavart, hogy adtam egy nagyobb gázt és másodpercekben volt mérhető, mire nekilendült az autó. Menetközben is ott van a turbólyuk, ami ilyenkor már kevésbé zavaró, de érezhető. Számomra nagyon kíván egy direktebb hajtást – vagy egy nagyobb köbcentis motorral, vagy elektromos hajtással (mindkettővel elérhető az autó). Hozzá kell tenni, hogy erőben teljesen jól mozgatja a kasztnit ez a hajtáslánc is már, engem inkább a tompa reakcióideje zavart.
Ami a fedélzeti rendszereket illeti, kiváló munkát végeztek a gyárban. A központi kijelző tökéletesen működik, kiváló a grafikája, kreatív és okos megoldásokkal használják a kerek kijelző adottságait és ügyesen ötvözik az állandóan szükséges információk kijelzését (sebesség, klíma, főmenü, fokozat, közlekedési táblák) és a változó tartalmat – mint pl. a Carplay / Android Autó, a gyári navigáció, vagy épp egyéb adatokat. Kapunk a rendszerben aranyos, rejtett meglepetéseket is, pl. bluetooth zenelejátszás során, ha 4 ujjal megpöccintjük a kijelzőt, egy bakelit lemezre vált a média lejátszó. Maga a rendszer lehetne néha gyorsabb, de a szépsége miatt elnézzük ezt neki. A gyári navigáció jól működik és mutatja az aktuális közlekedési információkat is.
Vezetéstámogató rendszerekben megkapjuk a BMW Pilot Assistant Plus rendszerét, ami adaptív tempomatot használva automatikusan lassít a kanyarok és kereszteződések előtt, mert ismeri azokat és tudja, hogy milyen tempóval vehetők be. Indexre sávot vált az autópályán, a navigáció jelzéseire pedig szintén reagál az autó: lassít vagy épp bökdösi a kormányt, hogy forduljunk már el.
A Minik már 65 éve ritka és érdekes színfoltjai az utcaképnek, ám kevesen kerültek velük közelebbi kapcsolatba. Hozzám most a legideálisabb helyzetben: a testvérmodelljével – a BMW iX2-essel – eltöltött 1 hét után került a Mini Countryman, így azonnal adta magát az összehasonlítás lehetősége, amit egészen könnyű röviden összefoglalni: A Mini Countryman egy olyan kisebb BMW SUV, aminek egyedi karaktere van, egy különc stílusú, bohém, szerethető jármű. Nem a hagyományos prémium elemeket hozza, hanem alternatívan közelíti meg a minőségi beltér témakörét.
Ha a kérdés az lenne, hogy BMW X1 / X2 vagy Mini Countryman, én az utóbbira tenném le a voksom – de nem az 1.5-ös motorral, hanem inkább elektromos hajtással, vagy akár dízel változatban. Jó stílusa van, egyedi, szerethető és olcsóbb is. A Mini Countryman 13,5 millió forinttól indul, a tesztautóm ára pedig 19,5 millió forint volt. Ugyanezzel a felszereltséggel a tisztán elektromos (kétkerék-hajtású) változat kb. 22 millió forintba kerül (2024. júniusában).
Varga Márk