Skip to content

Tesla Model 3 Performance – Megérkezett a sportmodell!

A Tesla hálás téma, mert komoly kattintás számokat lehet elérni egy-egy jól megírt címmel. Most a friss sport modellt járom körbe, de talán nem ez a legérdekesebb a márkával kapcsolatban. 

Startup, azaz kezdő vállalkozás, ami sok új megközelítést visz az adott területbe. Ez ma már nem igazán mondható el kaliforniai vállalatról, mert 2003-ban indult, kb. 140 ezer főt foglalkoztat és ugyanolyan multinacionális cégként működik, mint a többi autógyár. Azaz több kontinensen vannak gyárai és a komoly a nemzetközi beszállító hálózata. Ezen felül a termelési szintje sem egy Fisker, ami bérben gyártat autót a szomszédos Graz-ban és éppen nagy tempóval szánkázik a szakadék felé. 

Elon Musk vállalata az autógyártás teljes újragondolásával és a saját töltőhálózatával, igencsak felkavarta a hagyományos gyártók uralta terepet. A jelek szerint célba ért és innen már sima lesz minden. Elviekben ez a helyzet a Tesla körül.

A sportmodell

A Model 3 is lefutotta a maga köreit a fejlődésben, a 2017-ben kijött típus összeszerelési minősége szerencsére sokat javult és már teljesen vállalható. Tavaly ősszel megérkezett a Highland néven futó, alaposan ráncfelvarrott kivitel, amit leginkább az elejéről és hátuljáról lehet könnyen felismerni. Korábban elérhető volt a sportmodell, ami lóerők terén hozta a BMW M4 és a Mercedes-Benz C AMG 63-ak szintjét. A fékek, a futómű és az autó versenypályás alkalmassága, viszont teljesen más lapra tartozott. 

Az amerikaiak tanultak a hibákból, az újdonság külsején is látszódik a sportosság. Megérkeztek a kiváló oldaltartással rendelkező első sportülések, a nagyobb és hatékonyabb fékek, a merevebb karosszéria és az áttervezett, sportosabb futómű. És a pályamód. Hozzánk Kínából érkezik ez a típus, ezért a két motor összeteljesítménye 460 kW (625 Le), a 3,1 mp-es 0-ról 100 km/órára gyorsulás hozza a Tesla színvonalát, a 262 km/órás végsebesség pedig kívánatos érték. Miközben a WLTP-s hatótáv, 528 km. Hogy a fentiek miként muzsikálnak majd a gyakorlatban, azaz az összkép milyen lesz, azt meglátjuk az első teszteken, a leírás mindenesetre bizalomgerjesztő. 

Az idei negyed év

A Teslával kapcsolatos fontos infó, hogy a cégnél a lehető legjobb eladási számokra hajtanak, ezért az elsők között voltak, aki beleálltak az árversenybe. Ez a cég eladásainak, az új vásárlóknak, és a villanyautókban gondolkodóknak jó volt, mindenki más pedig bosszankodott. Ez az akció, a használ piacon is elindított egy árcsökkenést, így a régebbi Tesla és villanyautó tulajok sem voltak kimondottan boldogok… 

Tavaly ősztől kezdtek belassulni az elektromos autó eladások, ezt az amerikaik az áraik mérséklésével próbálják kezelni. És azzal, hogy egyre több újdonsággal lépnek színre. A 25 ezer dolláros belépő szintű modell piacra dobása a jelek szerint kettéválik és hamarabb fog megtörténni. Elviekben létrejön az új gyártástechnológiát felhasználó újdonság, de mellette színre lép a teljes önvezetést hirdető autó is, amit az Uber és az Airbnb közösen működtetnének. Kb. ezeket lehetett kiolvasni a belebegtetett hírekből. Miközben a Tesla kerek egymilliárd dollárt költött arra, hogy a szerver parkját bővítse, s ennek köszönhetően még gyorsabban tanulhasson az önvezető rendszerük.  

Számok és számok

Egy picit visszaugrok a statisztikákhoz, ami jól mutatja a piac változásait. A 2023-as első negyedéves adatok, a következőképpen festettek: 440808 darab legyártott autó, amiből 422875-öt adtak el. Ez 2022-höz képest, 36 százalékos előrelépést jelentett. Az idei első félévben 412376 négykerekű gördült le a futószalagokról, miközben 386810 autót értékesítettek. Az értékesítetlen autók száma 17933 példányról, 25566-ra nőtt. A profit is esett, a tavalyi első negyedév 2,51 milliárd dollárról, 1,1 milliárdra. 

Máshol sem bontottak pezsgőt: Ford villanyautós részlege 2024 első negyedévében növelte a termelését, miközben árat csökkentett és 1,3 milliárdos veszteséggel zárt. Szerencsére ott van a hagyományos hajtásláncú járműveket áruló részleg, ami jól teljesített és az itt keletkezett profittal be lehetett tömni a hiányt. 

A minimális nyilvánosságot kapó hír Európából származik: a kikötőket üzemeltetők elkezdtek panaszkodni a tízezerszámra parkoltatott új kínai elektromos autókra… Amiket még tavaly szállítottak az öreg kontinensre, amikor még jónak néztek ki az itteni elektromos autó eladások. Miközben nem csak a kínaiak érkeznek meg a kisebb villanyautóikkal, hanem az európai gyártók is felpörgették a fejlesztéseket és egész jól összekapták magukat.   

A Teslán belüli helyzet és az iparág állapota, a fentebb említett lépésekre kényszerítette Elon Musk cégét, plusz elindult egy 10 százalékos létszámcsökkentés. Jelenleg kb. ez az állapot a kaliforniai vállalatnál, ami eddig mindent túlélt. Ti mit gondoltok erről időszakról? Az új Performce modell hogy tetszik? 

AutóSámán

Fotó: Tesla