Skip to content

Bővült a Sámán flotta – Mercedes-Benz CLS 500 V8

Az autóparkomban változás állt be, ezt már sokan tudjátok. A csillagos autó elment a portáról, és jött helyette egy nagyobb és erősebb. Amit V8-as motor hajt!

Kezdhetném azzal, hogy Michael Fink rajongó vagyok, de ez csak utólag állt össze. Az amerikai formatervező a Mercedes-nél dolgozott a legtöbbet, a legendás Brurno Sacco védőszárnyai alatt kezdte a munkát. Az olasz géniusz, 1975-1999 között irányította a stuttgarti márka formatervező részlegét. Érdemes egy pillantást vetni az idén 91 éves szakember Wikipédia oldalára, ahol megtalálható az alkotásainak a listája. 

A másik nagy név a 2007 és 2021 között –  szintén  –  a Merci dizájn főnökeként tevékenykedő Peter Pfeiffer. A közös a három szakemberben, hogy együtt alkották meg az első CLK-t. Az 1996 és 2003 között gyártott masina, a C208-as kódnév alatt futott. Nálam ezt váltotta a CLS. A típus egyébként nagy kedvencem, mert itt, itt, itt, itt és itt nézhetsz róla videót. 

Finkre egy mondat erejéig visszatérek, mert a munkái között megtalálható a Mercedes C kupé, a Maybach 62 és az 57 is.  

A minta 

A CLS sztorija érdekes, és jól visszacsatol arra, hogy az autóiparban sokáig Stuttgartban fújták a Passat szelet. A Mercedes kezdte el nagy szériában gyártani a blokkolásgátlós-fékkel szerelt autókat (ABS, 1978, S osztály) és az ESP, azaz menetstabilizáló program első alkalmazói között is ott voltak (1995 S 600 Coupé). Lehetne tovább folytatni, hogy miben voltak még elsők a csillagosok, de akadnak terjedelmi korlátok, és a lényeg: most nem ez a téma.  

A történet

Michael Fink, 2001-ben vetette papírra a CLS első vázlatait. A prototípusokat, a következő esztendő nyarán mutatták be a fókusz csoportnak. Az autókat körbejárók véleménye abszolút pozitív volt. Így a Mercedes-Benz E osztály műszaki alapjain nyugvó úttörő négyajtós, megkapta az okét a sorozatgyártásra.

A gyár elkezdte felkészíteni a közönséget arra, hogy tartalékolják a pénzüket, mert nemsokára izgalmas újdonság érkezik. A 2003-as Frankfurti Autószalonon (IAA) leplezték le a Vision CLS Concept néven futó tanulmányt. A széria autó a következő év tavaszán, a New York Auto Show-n debütált. 

Minden rés betöltése

Anno az autógyárak jóval szabadabban költhettek, mert a villanyautózás még gyerekcipőben sem járt. Így a feladat az volt, hogy minden létező piaci rést betöltsenek és létrehozzanak új kategóriákat. Az újdonság, a négyajtós kupék első képviselője volt. 

A Merci kínálatában, az S és az E osztály közötti űrt töltötte be. A trükk az volt, hogy az E technikáját használta, miközben az üzleti limuzinnál tíz százalékkal magasabb áron értékesítették. 

Mercedes-Benz Vision CLS (2003). Studio shot of the interior with instrument panel from the right. Mercedes-Benz Vision CLS (2003). Studioaufnahme des Interieurs mit Instrumententafel von rechts.

Szóval jó kiegészítő modell volt, amivel kiválóan lehetett pénzt keresni. Az első széria 170 ezer példányban kelt el, a CLS sorozat tavaly búcsúzott a harmadik generációval. 

A vízbe dobott kő hullámai

A korabeli E osztálynál 95 milliméternél hosszabb, 51 milliméternél szélesebb és 27 mm-rel alacsonyabb első generáció hatása, a mai napig észlelhető. Az első követője a Volkswagen CC volt (2008), egy évvel később érkezett a piacra a Porsche Panamera és az Audi A7. A BMW a hatosból készített négyajtós kupét (6-os Gran Coupé, 2011). Kisebb méretosztályokban és kevésbé prémium márkáknál is előfordul ez a karosszéria típus. 

Mercedes-Benz CLS Grand Edition, Interieur Mercedes-Benz CLS Grand Edition, interior

A Mercedes-nél, a leginkább a CLA-nál található meg ez a stílus. Sajnos az eleganciát és a sportosságot ötvöző forma, egy ideje kezd eltűnni. A helyét a kupésított szabadidő-autók veszik át… 

Adatok

Szaladjunk végig a műszaki adatokon. A CLS 4913 mm hosszú, 1873 mm széles és 1390 milliméter magas. Az 500-as típusjelzésű orrában igazi V8-as található. Nem a ma divatos, feltöltött háromliteres hathengeres. Az M113 E50-es motor 302 lóerőt tud. A legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszám 5600. A 460 Nm nyomaték pedig 2700 és 4250-es fordulaton ébred, hogy a klasszikus vagy inkább az unásig ismert autós-újságírói szófordulatot használjam. A hengerűrtartalom 4966 köbcenti! 

A típus vázlatos ismertetése után jön a lényeg. Azaz folytassuk az azt megkezdett kommunikációt, ami az első posztoknál már elindult. Ti hogyan látjátok ezt a típust? Jó-e lesz-e a lassan youngtimer korba lépő autó? Mire használnátok? Mi a típusnak a hibái? A véleményeteket kommentekben várom, persze civilizált formában. Ami fontos, hogy nem napi járós a masina, mert arra ott a Volvo. Ez hobbi autó, ahogy a videóban is láttátok. 

AutóSámán

Fotó: AutóSámán, Mercedes-Benz