Skip to content

Márk kollégánk kedvenc tesztautói 2024-ből!

2024-ben kezdtem el rendszeresen autókat tesztelni, aminek az eredménye 30 autó hosszabb – rövidebb tesztelése lett. Ez volt az első évem, amikor intézményesített keretek között nyílt lehetőségem ezt megtenni az AutóSámán révén. Ezáltal pedig összesen 23 tesztautó járt nálam több napos vagy 1 hetes teszten, sajtórendezvények keretei között pedig további 6-ot tudtam kipróbálni, valamint volt egy, ami még magánúton érkezett az év elején. Ezek többsége elektromos modell volt – ugyanis azok érdekelnek jobban – de akadt köztük 5 hagyományos hajtású autó is. Mivel időről időre megkapom a kérdést, hogy melyik autót kedveltem legjobban, én mit vennék, így gondoltam csinálok egy rövid toplistát.

Voltak autók, amik a vezetési élményük, voltak amik az egyedi hangulatuk és olyanok is, amik a kínált összkomfortjuk miatt voltak különösek. Ezeket összegzem most itt.

Az évet egyből egy nagyon erős szereplő nyitotta meg, ami azonnal nagy kedvencem lett és azóta is ott van a toplistán: ez a Kia EV9-es. Egy óriási monstrum, ami elsőre egy irracionális méretű szögletes elektromos terepjáró, ám a maga bumfordi módján kifejezetten attraktív és egészen lenyűgöző szintet hoz. A német luxusterepjárók komfortját, minőségét és szolgáltatásait hozza sokkal kedvezőbb áron. Nagy akkuval, egészen jó hatótávval, csendes utastérrel 6 vagy 7 utas részére. A nagyobb terepjárók között – ha az ár kevésbé számít, ezt választanám. A maga 33-34 millió Ft-os full extrás árával nem olcsó, de ha a hasonló szintet kínáló SUV-khoz mérjük, akkor máris jó lesz ár-értékben is (ugyanis a konkurensek a BMW, Audi, Mercedes SUV palettájáról érkeznek). Ráadásul most érkezik belőle két olyan változat is, ami befér – akár a nagy akkuval is és kicsit alacsonyabb felszereltséggel kombinálva – a 25 milliós elektromosautós állami támogatás keretei közé is. Ezzel pedig a kategória ár-érték bajnoka mellé kerül, ami a BYD Tang.

A BYD Tanggal meglepően magas felszereltséget és kényelmet kínál a kínai gyártó 25,4 millió Ft-ért (full extrás csomagban). Meglepően prémium az autó, ami a BYD logója mögött érkezik. Ha fontos a magas felszereltség, ám az EV9-nél olcsóbb megoldást keresünk, akkor a Tang lehet a befutó.

Ha a személyautókat és a kisebb terepjárókat nézzük, akkor még 3 kedvencről tudok beszámolni, ebből további 2 koreai modell, egy pedig német. Az év egyik nagy meglepetése az volt számomra, hogy mennyire jó autókat kínálnak az ázsiai gyártók.

A Hyundai Ioniq 6-os és a Kia EV6 volt talán a két legjobb vezetésiélményű – racionális – elektromos autó, amit próbáltam a tavalyi évben. A két autó műszaki alapok, hajtáslánc és elektronikai rendszerek tekintetében megegyezik, ám formailag jelentősen eltérnek. Míg az Ioniq 6 egy laposabb, áramvonalasabb és megosztóbb designt kapott (hátulról kissé a léghűtéses Porsche 911-esekre hasonlít a kacsafarával), addig az EV6 egy sportosabb, sportkombis formavilággal kifejezetten szép autó lett. Belső tér méretét illetően kb. azonos mindkettő: tágasak, kényelmesek 4 felnőtt részére, bár hátul az alacsonyabb tetővonal miatt az Ioniq 6-nál már a fejtér szűkösebb. A csomagtérrel hasonló a helyzet: ha a pakolás is szempont, akkor az EV6 lehet a befutó, mert az Ioniq 6 kompromisszumosabb e téren. Ám ha nagyobb távokat autózunk, akkor az Ioniq 6 a jobb, mert azonos akkuval a jobb aerodinamikája miatt nagyobb hatótávot kapunk a Hyundaitól. 

A harmadik az említett kedvencek sorában az év vége előtt kicsivel érkezett hozzám. Az első olyan európai tesztautó, amit racionálisan is választanék: ez pedig a Cupra Tavascan volt. Valószínűleg a VW csoport egyik legmerészebb és legdögösebb hétköznapi autója. Egy kupéterepjáró, ami jól néz ki, merész külső és belső formavilággal varázsolja el az embert, miközben mind fogyasztásban (& hatótávban), mind árban attraktív. Jó vezetni, jók a rendszerei – talán a navigációjának hatótáv becsléseit lehetne erősíteni még, bár e téren a Kia – Hyundai párosnál is komoly hiányok vannak. Az összkép igazán pozitív lett, így felkerült a kedvenceim listájára.

Említésre érdemesek a Mini modelljei is (Countryman, Aceman, Cooper) az egyedi hangulatuk és bohémságuk miatt. Szerettem a kreatív különcségükből áradó vidámságot és bár technikailag BMW rendszereket kapunk az autókban, árban kedvezőbbek a bajor modelleknél.

Amennyiben viszont az igazán fejlett és szinte tökéletes, elektromos autókra optimalizált navigációs rendszer és töltőhálozat-kezelés pápáját keresem, akkor az a Mercedes az EQ modelljeivel. Ha az a kérdés merülne fel, hogy milyen elektromos autóval indulnék el legszívesebben egy európai körútra, akkor a Mercedes EQ palettájáról választanék (mondjuk egy EQE SUV-t): nagyon hatékonyak és igazán profin tervezik és kezelik a töltőhálózatok többségét. A töltéshez nem kellenek applikációk, a számtalan támogatott töltőhálózat egyikénél megállunk, bedugjuk és megyünk a dolgunkra amíg az autó tölt.

Hogy a fenti autók közül mit vennék magamnak, az nehéz kérdés. Nagyon közel áll a szívemhez a Kia EV9, mert azt a komfortot és nyugalmat – amit abban utazva éreztem – kerestem az év folyamán a többi autóban is, de mivel sokat autópályázok és az ára is magasabb, így racionálisabb lenne egy Kia EV6, esetleg egy Hyundai Ioniq 6. Ha a költség és fogyasztás oldalt is optimalizálnám, akkor az Ioniq 6 lesz a befutó, ami az állami támogatással akár 10 millió Ft-tól elérhető.

A feleségemnek pedig a Cupra Tavascant javasolnám. Nagyon tágas elől-hátul, a gyerekek is elférnék benne kényelmesen, a csomagtere kellően méretes (ezzel a családi nyaralások is kényelmesek), ráadásul piszok jól néz ki. SUV / crossover mivolta révén magasabban ülsz benne, így a forgalmat is jobban belátod, ezt pedig a hölgyek különösen kedvelik. A vicces, hogy erősen gondolkoztam, hogy visszamondom a Tavascan tesztautót, mert elég sűrű lett az év vége és valamit ki akartam szórni. Aztán mégis elhoztam és végül az egyik kedvenc tesztautóm lett. 😊

Ha egy harmadik autót is be lehetne „húzni” otthonra „játszós” autónak, akkor itt talán könnyebb lenne a választás. Extravagáns élmény volt az Audi RS etron GT a végtelennek ható erejével és elképesztő úttartásával autózni a Mátrában, de emlékezetesek voltak a Mazda MX-5-ös nyitott kabinjában eltöltött nyári napok is, ám én mégis egy Ford Mustang GT-t tennék be a garázsba. Az új Mustang V8-as motorjának kendőzetlen bubogása, hörgése, üvöltése csodálatos harmóniával simogatta a lelkem, a nyers vadságát pedig szívesen élvezném minden hétvégén. Ráadásul ez a hajtás párját ritkítja manapság, sok ilyen valószínűleg már nem lesz a piacon, így ezt érdemes lehet eltenni hosszabb távra is. 

Az eredeti kérdéshez visszatérve így 5 autó került fel a képzeletbeli dobogómra: Kia EV9, Kia EV6, Hyundai Ioniq 6, Cupra Tavascan és Ford Mustang GT. Ezek között rangsort már nehezen tudnék felállítani. Ha viszont racionálisan, ár / értékben kellene autót választanom a hétköznapokra magamnak, akkor a Hyundai Ioniq 6 és a Kia EV6 közül választanék egyet.

Varga Márk